Er gaat niets boven Bartoli live

Muziek..

Menigeen laat zich op zijn vrije zondag verwennen door de gouden stemen de gepeperde dictie van Cecilia Bartoli op cd. Op dvd reikenvideocamera's haar vlammende mimiek op een presenteerblaadje aan. Toch hebje de zaal nodig om La Bartoli in haar volle glorie te ervaren. Er gaatniets boven Cecilia Bartoli live. Alles fonkelt en sprankelt aan dezemezzosopraan. Van haar juwelen tot haar alleszeggende ogen, scherp gesnedenneus en fraaie profiel.

Zoals ze spontaan met haar expressieve wenkbrauwen mee danst op deinstrumenten in Händels luchtige en geestige aria Chiudi, Chiudi I vaghirai (sluit, sluit uw mooie ogen), is op de cd Opera Proibita van ditprogramma te zien noch te horen. Dit concert gaf een breder beeld van hetwarme bad waarin Händel zich wentelde in Rome, met orkest-ouvertures, eenConcerto grosso van Corelli en nog drie Händel-aria's meer.

Opera werd vanaf 1700 enkele jaren verboden door de paus. Het mocht inRome de muzikale pret niet drukken en het drama al helemaal niet. Hetbarokorkest La Scintilla (De Vonk) van de Opera van Zürich volgde Bartoliop de voet en wist voortreffelijk mee te gaan in haar fluisterzachtemomenten. Bartoli en Orchestra La Scintilla namen terugkerende couplettensoms net iets langzamer. Bloedstollend mooi stokte zo bijvoorbeeld de ademvan de vermoorde koningszoon Ismaël in Caldo Sangue van Scarlatti.

Watervlugge loopjes en trillers en spectaculair lang aangehouden tonenwerden indertijd gedragen door de mannelijke borstkassen van gespierdecastraten. Vrouwen zongen zo'n spervuur van noten nog niet. Bartoli lietzien dat het topsport is, maakte zich zichtbaar breed, wierp waar nodig hethoofd in de nek. En al stond ze met haar rug naar het orkest, ze legde demusici met rake handwijzingen toch als een dirigente haar wil op.

Ook Bartoli's timing is voortreffelijk. Haar coloraturen liepenspatgelijk met de hobo's, trompetten en violen. Ze schakelde bovendienrazendsnel tussen beelden en emoties: binnen één seconde schetste ze eenwolk, de wind en een vlucht. Bekende Händel-aria's als Lascia la spina ende toegift Ombra mai fu klonken als nieuw.

Vorig seizoen werd de ster uit Rome gefêteerd met de eersteConcertgebouw Prijs voor haar bijdrage aan het artistieke profiel van hetgebouw. Nu werd het feest vrolijk voortgezet met gratis belletjeswijntijdens de pauze. Lege stoelen getuigden van fans die zich zaten teverbijten in historisch lange files. Na vier toegiften moest Bartoli nogopdraven voor een receptie, georganiseerd door de sponsor van het concert.Het volk in de Spiegelzaal reageerde als zoemende bijen op zijn koningin.

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden