Epica knalt van het podium dankzij stemsensatie Simone Simons ★★★★☆

Haar opera-achtige mezzosopraan is op geen onzuivere noot te betrappen.

Op 5 oktober 2019 gaf de Nederlandse metal band Epica een uitverkocht concert in TivoliVredenburg, Utrecht. Beeld Ben Houdijk

Pop

★★★★☆

Epica, 5/10, TivoliVredenburg, Utrecht.

Er is eigenlijk maar één manier om Epica te ondergaan. Live, in volle glorie. De symfonische metalband speelt niet vaak in Nederland, want Epica toert vooral de wereld rond, van Tunesië tot Tsjechië en héél Zuid-Amerika. Het voordeel van die spaarzaamheid: de shows in het thuisland zijn steevast uitverkocht. Zo ook het concert in de grote Ronda-zaal in TivoliVredenburg.

Het nadeel van Epica: er gebeurt niet overdreven veel rond de band, die ware kunst heeft gemaakt van aangenaam bombastische, symfonische metal met de jubelende vocalen van Simone Simons. De laatste plaat dateert van drie jaar geleden, en Epica wil tegenwoordig vooral dat wat geweest is in het zonnetje zetten. De Ronda-show van zaterdag staat in het teken van het tienjarig jubileum van de albumtopper Design Your Universe.

En live in de Ronda dus, bij het strakke en volle zaalgeluid, krijgt die plaat behoorlijk wat meerwaarde. De composities van gitarist en gromzanger Mark Jansen zijn complex en op plaat hebben uitgesponnen nummers als Kingdom of Heaven soms best iets langdradigs. Maar zo’n stuk knalt wel geweldig van het podium. De band speelt losjes, met een berg plezier, en het is een genot je te laten meeslepen door de driftige ritmes en ingenieus hamerende toetspartijen in het middendeel.

Toch blijft de zang van Simons het ware spektakel. Haar opera-achtige mezzosopraan is op geen onzuivere noot te betrappen, maar heeft op wonderlijke wijze ook solide metalkracht. In het prijsnummer Our Destiny tekent haar stem dwarrelende lijnen boven een groovende riff en dik aangezette koorzang. Zelfs niet-liefhebbers van het extraverte genre zouden bij zo’n vertoning voor de bijl moeten gaan.