Filmrecensie Goldie

Energieke en kleurrijke Goldie mist evenwicht ★★★☆☆

Na zijn droomdebuut Prins maakt Sam de Jong zijn eerste Amerikaanse film.

Slick Woods als Goldie in Goldie (2019).

Een videoclip gaat haar leven veranderen. Daar is de 18-jarige Goldie van overtuigd. Als ze maar eenmaal een rolletje bemachtigt in de clip van een bekende rapper uit de buurt, zullen haar geldzorgen voorbij zijn en is haar dans- en muziekcarrière niet meer te stoppen.

De Afro-Amerikaanse Goldie (Slick Woods) houdt de moed erin, al woont ze met haar moeder en twee jonge halfzusjes in een kamer in een opvangcentrum in New York. In de openingsscène van Goldie rent ze over straat met een energie die herinnert aan Lola uit Lola Rennt (1998), een moderne klassieker waarmee de tweede speelfilm van Sam de Jong wel meer overeenkomsten vertoont. Ook Goldie loopt een race tegen de klok, die begint wanneer haar moeder in de gevangenis belandt vanwege drugshandel. Omdat ze bang is dat de jeugdzorg hen in verschillende pleeggezinnen zal onderbrengen, wil ze zelf voor haar zusjes zorgen. Ondertussen moet ze op tijd zijn voor haar optreden in de videoclip, met de outfit waarop ze haar oog heeft laten vallen: een knalgele bontjas. En die moet ze eerst nog zien te betalen.

Sam de Jong maakte in 2015 een droomdebuut met Prins, een brutale en ontroerende grotestadsvertelling over een groep straatjochies. De eigenzinnig vormgegeven film kreeg lovende recensies, ook in het buitenland, en werd – bijzonder voor een Nederlandse productie – op kleine schaal in Amerikaanse bioscopen uitgebracht. Al gauw volgde een aanbod van Hollywoodstudio 21st Century Fox. De Jong mocht een Amerikaanse film komen maken.

Klinkt als een sprookje, zo’n kans, maar de werkelijkheid is natuurlijk weerbarstig. De Jong kreeg te maken met een klein budget, zeker voor Amerikaanse begrippen, waarmee hij maar zo’n drie weken kon filmen. Dat is kort. Daarnaast was er de bemoeienis van allerlei partijen, met langdurige schrijf- en montagesessies tot gevolg. Goldie was niet alleen De Jongs film.

Het is zeker ook de film van Slick Woods, inmiddels een beroemd model, die haar levensverhaal terugzag in dat van Goldie. Woods, een charismatische verschijning, is vrijwel continu in beeld. Dat maakt het des te opvallender dat Goldies karakter nooit vaste trekken krijgt. Is ze naïef of juist wereldwijs, doortastend of een dromer? Van alles wat waarschijnlijk, maar door niet te kiezen, krijgt de film iets onevenwichtigs.

Wellicht is het opzet: ook de stijl fluctueert, van licht surrealistisch tot realistisch. Het kan zijn dat De Jong wilde illustreren hoe Goldie langzaam neerdaalt en van haar optimistische droomwereld in een grimmige werkelijkheid belandt. Het levert een lastige balans op, waarbij vooral de eerste helft – met vormgrapjes als een geestige zoektocht tussen de kledingrekken van een warenhuis – overtuigt.

Goldie, vol kleurrijke, grafische elementen, is een film waar De Jong trots op mag zijn, maar de hoge verwachtingen na Prins maakt hij er niet helemaal mee waar. Dat komt ongetwijfeld nog. Zijn Amerikaanse avontuur bewijst dat hij een volhouder is.

Goldie

★★★☆☆

Regie Sam de Jong.