Endemol verslaat Eyeworks Sport

Eredivisie Live heeft Eyeworks Sport, de productiemaatschappij van Reinout Oerlemans, een gevoelige nederlaag toegebracht. Het voetbalkanaal geeft de voorkeur aan Endemol als producent.

‘De aanbieding van Endemol was beter’, zegt directeur Alex Tielbeke van Eredivisie Live. Het nieuwe contract heeft een looptijd van vier jaar.

Het personeel van Eyeworks Sport werd er vorige week in een memo van op de hoogte gebracht dat het duel met Endemol was verloren. De nederlaag is volgens algemeen directeur Wil Moerer hard aangekomen.

‘We hadden het dolgraag willen blijven doen, maar het komt niet onverwacht. De deal was dat we het een jaar zouden doen. Endemol is mede-aandeelhouder van Eredivisie Live en was al co-producent, dus een echte verrassing is het niet dat zij de voorkeur hebben gekregen.’

Wat de gevolgen voor het bedrijf precies zullen zijn, zegt Moerer nog niet te kunnen vaststellen. Bij Eyeworks Sport werken ruim zeventig mensen. Moerer houdt er rekening mee dat ‘drie of vier’ werknemers ‘in de problemen’ zullen komen, zoals hij het omschrijft.

‘Dus de impact valt mee. Ook financieel, want we hadden een eventueel nieuw contract met Eredivisie Live niet begroot.’ Wel wijst hij er op dat in de zomer veel contracten aflopen. Of die zullen worden verlengd, is de vraag. De bekendste presentatoren van Eredivisie Live, Jan Joost van Gangelen en Humberto Tan, blijven buiten schot. Zij zijn niet in dienst van Eyeworks Sport.

Eyeworks Sport heette oorspronkelijk WK Producties en was een bedrijf van Wil Moerer en journalist Kees Jansma. In 2005 werd Eyeworks de eigenaar, twee jaar nadat WK Producties was gekozen tot mediabedrijf van het jaar.

De afgelopen vier jaar verzorgde het bedrijf de productie en de registratie van de eredivisiewedstrijden voor Talpa/Tien en Eredivisie Live, het voetbalkanaal dat vorig jaar namens de clubs is opgezet door de ECV.

Eyeworks Sport blijft actief in het voetbal. Het bedrijf verzorgt de productie voor abonneezender Sport 1, SBS 6 (wedstrijden Nederlands elftal), RTL (eerste divisie, KNVB Beker) en kleinere klanten zoals KNVB TV en PSV TV. Het bedrijf richt zich ook op andere sporten, zoals darts, honkbal (WK, komend najaar) en hockey.

Volgens opgave van de ECV heeft Eredivisie Live 360 duizend abonnees. Daarmee is de doelstelling gehaald, aldus directeur Tielbeke. Komend jaar hoopt hij 200 duizend nieuwe abonnees binnen te halen. ‘Dat is een realistische doelstelling.’

Ook financieel floreert Eredivisie Live volgens Tielbeke. De eredivisieclubs konden dit seizoen, zoals was toegezegd, 60 miljoen euro verdelen. ‘We maken nu al winst.’ Om de uitkeringen van de clubs op het oude niveau te handhaven, werd een beroep gedaan op een uitstaande lening bij de Royal Bank of Scotland.

Met voldoening kijkt Tielbeke terug op het eerste jaar van het voetbalkanaal. De eerste doelstelling, het afsluiten van contracten met alle Nederlandse distributiemaatschappijen, werd snel gerealiseerd. ‘En uit onderzoeken blijkt dat de abonnees ons waarderen met het rapportcijfer 8. Dat is in de mediawereld erg hoog.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden