Actie / Thriller / Misdaad

End of watch

Met een simpele vormtruc krijgt politiefilm een documentair karakter

Kevin Toma

'Op een dag in South Central...' staat er aan het begin op het scherm te lezen. Alsof je naar een sprookje gaat kijken. Maar een sprookje is End of Watch allerminst. Het is eerder tamelijk genadeloos zoals regisseur-scenarist David Ayer zijn film onderdompelt in de realiteit van straatbenden, drugs, mensenhandel, politiecultuur en alledaags geweld. De hoofdpersonages, twee hecht met elkaar bevriende politiemannen die samen de straten van armoedig Los Angeles afschuimen, krijgen nogal wat voor de kiezen; wanneer ze poolshoogte denken te nemen bij een bejaarde vrouw met hartkwalen, stuiten ze op een kelder vol afgehakte lichaamsdelen.

Door het gruizige, quasi-documentaire karakter van de film zit je er op zo'n ogenblik als toeschouwer bovenop. Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) werkt aan een reportage over zijn baan en rust zichzelf en zijn partner Mike Zavala (Michael Peña) uit met onopvallende borst-cameraatjes, zodat ze tijdens de patrouille kunnen filmen zonder dat iemand het ziet. Ze zijn niet de enige personages die zelf een camera bedienen, en de film haakt bovendien regelmatig aan bij het authentieke uiterlijk van politiereportageseries als Rescue 911 en Cops. Zonder dat hij consequent aan deze stijl blijft vasthouden, stelt Ayer het publiek ermee in op een chaotische, onvoorspelbare kijkervaring.

En dat terwijl Ayer, die ook het script van de moderne genre-klassieker Training Day (Antoine Fuqua, 2001) schreef en eerder al enkele prima politiefilms regisseerde, de opbouw vrij overzichtelijk houdt: op elk goed gesprek en intiem, alledaags moment volgt een scène vol spanning of geweld.

Dat recept werkt: terwijl je weet dat Taylor en Zavala nietsvermoedend op een verschrikkelijke confrontatie met een Mexicaanse drugsbende afstevenen, krijgen hun karakters steeds meer diepte, tot er in de zenuwslopende finale geen redden meer aan is. Dan betaalt het zich ook uit dat Peña en Gyllenhaal, die de film ook mede produceerde, spelen alsof ze inderdaad al jaren samen door South Central patrouilleren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden