En plotseling was het weer stil op Draw Something

Draw Something, het snelst groeiende mobiele spelletje ooit, is nu het snelst dalende mobiele spelletje ooit. Draw Something heeft zijn gebruikers niet blijvend weten te boeien, ze zijn de afgelopen maand massaal afgehaakt. Het is stil op Draw Something.

Een tekening in Draw Something van Bootsy Collins. Beeld Baschz

Op het hoogtepunt, in maart, speelden 15 miljoen mensen dagelijks Draw Something. Dit was ook het moment dat Zynga bekendmaakte OMGPOP, de maker van het spelletje, over te nemen voor het astronomische bedrag van 200 miljoen dollar (153 miljoen euro). Maar Zynga, bekend van Facebookspelletjes als CityVille en FarmVille, lijkt een kat in de zak gekocht te hebben. Sinds de overname is ruim een derde van de spelers gestopt, blijkt uit gegevens van Appdata.

Draw Something is een soort digitale versie van Pictionary. Een speler krijgt drie woorden om uit te kiezen, en tekent daar eentje van voor zijn medespeler. Deze krijgt 12 letters waarmee het woord gemaakt moet worden. Als de medespeler raadt wat de tekening voorstelt, krijgen beide spelers punten.

Geklaagd
Er wordt op internet veel geklaagd over het lange wachten op een tegenspeler in Draw Someting, maar ook over het vaak crashen van de app en het gebrek aan nieuwe woorden. Uit onderzoek van Bijgespijkerd bleek dan ook dat veel mensen het eigenlijk wel weer snel gezien hadden met Draw Something, sneller dan met de vorige hype: Wordfeud. Het uitblijven van een Nederlandse versie is de grootste afknapper voor Nederlandse gebruikers. In de Nederlandse App Store is Draw Something in de top-30 niet meer terug te vinden.

Gehoopt werd dat Zynga de nadelen van het spelletje zou verhelpen, maar het bedrijf bleek dat na te laten. Wel zette de spelletjesmaker tegen betaling merken tussen de tekenkeuzes, zoals sportmerk NHL - de Amerikaanse ijshockeycompetitie.

Sociale apps
De ondergang is tekenend voor het lot van sociale app-hypes. Via mond-tot-mondreclame, vaak via sociale netwerken als Facebook en Twitter, wordt een app in een razend tempo tot ongekende hoogtes gestuwd. Ditzelfde sociale aspect dreigt nu ook de ondergang te worden van de app. Rumble, een woordmaakspelletje, is de hype van dit moment. Ten koste van Draw Something, zoals Draw Something het nieuwe Wordfeud was. Het zijn de hippe cafés van de mobiele telefoon: daar moet je bij zijn, want daar is het leuk.

Maar als de gebruikers niet geboeid blijven, veranderen de buzzende communities in verlaten kerkhoven. Ook hier werkt het domino-effect door: als tegenstanders niet meer reageren op jouw zorgvuldig getekende kunstwerkje, is de lol er snel af. Draw Something lijkt de weg naar de vergetelheid te volgen, die vele hype-apps al aflegden. Het enige mobiele hypespel dat een lange adem blijkt te hebben, is Angry Birds. Maar dat speel je alleen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.