De week in boekenWilma de Rek

En daar is Amazon!

Beeld EPA

Qua timing had het Amerikaanse e-commercebedrijf het niet beter kunnen treffen; de mensen blijven angstig binnen maar Tarzan moet wel eten en de baby dient verschoond.

Op een van die vele rottige regenachtige donderdagen van de afgelopen grijze rottige winter zat ik met mijn jonge collega Gijs Beukers op het hoofdkantoor van bol.com. We spraken met algemeen directeur Huub Vermeulen over de toekomst van het boek. Terwijl ik Vermeulen de ene niet ter zake doende vraag na de andere stelde (hoe het is om de grote boze vijand van de boekhandel te zijn*, hoe hij zich voelt als de zoveelste winkelier het loodje legt door dat ellendige internet van hem** en of hij zelf ook niet veel liever door een stad loopt waar nog wél volop gezellige winkeltjes zijn***) roerde de jonge Beukers peinzend in zijn koffie. Hij wachtte beleefd tot ik was uitgezwateld, schraapte toen zijn keel en vroeg aan de hoogste baas van bol.com hoe zijn bedrijf zich eigenlijk voorbereidde op de komst van Amazon. Een siddering trok door de kamer. Tweeduizend medewerkers stopten pardoes met het inpakken van spulletjes en hielden hun adem in terwijl Vermeulen zich bulderend van zijn zetel verhief en…

Nou ja, zo ging het natuurlijk niet. In werkelijkheid haalde Vermeulen zijn schouders op en begon hij met zijn allerlaconiekste Brabantse tongval dingen te zeggen als ‘je kan heel erg focussen op je concurrenten, maar zo hebben wij nog nooit naar de wereld gekeken’. Hij was momenteel The Infinite Game van Simon Sinek aan het lezen, zei hij (op zijn e-reader uiteraard), en daar leerde hij veel van. Stip op de horizon; nooit als een dolle van links naar rechts springen; focussen op de klant. 

Deze week betrad Amazon dan eindelijk de Nederlandse markt. Amazon is een Amerikaans e-commercebedrijf waar we nog veel van gaan horen, vooral in negatieve zin. Net als bol.com werd het groot met de verkoop van boeken. Qua timing had het bedrijf het niet beter kunnen treffen; de mensen blijven angstig binnen maar Tarzan moet wel eten en de baby dient verschoond. Vermeulen: ‘De belangrijkste reden waarom mensen bij bol.com kopen is gemak. Overal waar een gemaksprobleem valt op te lossen, zijn wij aanwezig.’

Als over een half jaar verbitterd wilt gaan schelden omdat er wéér winkels uit je straatbeeld zijn verdwenen, kijk dan even in de spiegel.

* ‘Je went eraan.’

** ‘Hier gaan geen juichgeluiden op als er weer een retailer omvalt, integendeel. We zijn niet met bol begonnen om anderen kapot te maken.’

*** ‘Nee. Ik hou niet van winkelen en ik heb er trouwens ook geen tijd voor.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden