Review

Emoties bereiken het publiek niet in Zieke Jeugd

Hoe goed de jonge spelers in Zieke Jeugd ook zijn, de aanstellerigheid van hun personages en melodramatische toon gaan op den duur irriteren. Zelfs de meest heftige emoties knallen kapot op de vierde wand tussen spelers en publiek.

null Beeld Koen Broos
Beeld Koen Broos

Het Antwerpse theatergezelschap Zuidpool zoekt graag naar toneelstukken die in de loop der tijd tussen de planken zijn verdwenen. De verwaarloosde oldtimers worden door dit gezelschap rond artistiek triumviraat Jorgen Cassier, Sofie Decleir en Koen van Kaam netjes opgeknapt, zodat ze er weer zo goed als nieuw uitzien. Enkele jaren geleden deden ze dat met werk van Vondel. Vorig jaar stonden ze op Theaterfestival Boulevard met het beklemmende Al te luide eenzaamheid.

Zieke jeugd Van Ferdinand Bruckner door Zuidpool, regie Koen van Kaam en Jorgen Cassier. Theaterfestival Boulevard, Den Bosch. Nog t/m 14/8.

Nu staat Zuidpool op datzelfde festival in Den Bosch met Zieke jeugd (1926), een destijds 'veel ophef' veroorzakend stuk van de Oostenrijkse schrijver Ferdinand Bruckner. Over een generatie adolescenten die zich vanwege een uitzichtloze toekomst overgeeft aan ongebreidelde decadentie, seksuele experimenteerdrift en regelrechte waanzin.

Schouderophalen

Drama zat dus, maar van ophef is nu toch geen sprake meer. Eerder van het tegenovergestelde: schouderophalen.
Zuidpool stuurt een cast van zes jonge, pas afgestudeerde toneelspelers ten tonele. In een verder zo goed als leeg decor spelen zij zes ontspoorde studenten. Klassenverschillen (de een is gravin, de ander huishoudster) vormen de belangrijkste bron van alle conflicten. Hoe goed de jonge spelers ook zijn (met name: Maya Sannen en Marjan De Schutter), de aanstellerigheid van hun personages en melodramatische toon gaan op den duur irriteren. Het beste te genieten zijn enkele particuliere scènes waarin de tekst geen grote rol speelt, zoals een geplaybackt operalied door De Schutter en een originele make-up-scène.

Er staat een kolossale vierde wand tussen spelers en publiek, die zo dik is dat dat zelfs de meest heftige emoties erop kapot knallen en het publiek nooit bereiken. Identiteitsproblemen, misbruik, zelfmoord, er gebeurt genoeg op het toneel. Maar het blijft allemaal op afstand, ergens in 1926 vermoedelijk. Dat is jammer.

Zieke jeugd. Beeld Koen Broos
Zieke jeugd.Beeld Koen Broos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden