FilmrecensieEmma

Emma is in regie van Autumn de Wilde de stekelige koppelaar die ze ook bij Jane Austen is ★★★☆☆

Anya Taylor-Joy als Emma/

Rijk, mooi en intelligent, zo wordt Emma geïntroduceerd in de eerste zinnen van de gelijknamige roman van Jane Austen. Het boek, voor het eerst gepubliceerd in 1816, laat over haar minder goede eigenschappen ook geen twijfel bestaan. De 21-jarige Emma is verwend tot op het bot, arrogant en egocentrisch. Ze denkt over mensenkennis te beschikken, maar laat zich leiden door vooroordelen. Niet handig, als je graag de matchmaker speelt in je vriendenkring.

In eerdere verfilmingen van Emma werden de karakterfouten van de titelheldin vaak een beetje verdoezeld. Zowel in de film van Douglas McGrath uit 1996 (waarin Emma werd gespeeld door Gwyneth Paltrow) als in Clueless (1995), Amy Heckerlings losse, eigentijdse bewerking met Alicia Silverstone als koppelaar op een middelbare school in Beverly Hills, stonden haar oprechte bedoelingen centraal. Ze mocht dan weleens miskleunen, het kwam uit een goed hart.

Dat geldt minder voor de door Anya Taylor-Joy gespeelde Emma in deze nieuwste Austen-verfilming. Regisseur Autumn de Wilde en scenarist Eleanor Catton durven het aan om haar behoorlijk onsympathiek af te schilderen. Het maakt de film net iets stekeliger dan zijn voorgangers. Emma is, zoals ook in het boek, in staat om van haar fouten te leren, maar dat gaat haar niet gemakkelijk af. Ze moet af en toe op haar nummer worden gezet.

Het is te merken dat De Wilde een achtergrond heeft als fotograaf en muziekvideoregisseur. Haar speelfilmdebuut is prachtig vormgegeven; met een geraffineerd kleurenpalet, weldadige snoepdecors en symmetrisch opgebouwde shots lijkt het haast alsof Wes Anderson een kostuumdrama heeft gemaakt. De Regency-periode zag er niet eerder zo fleurig uit.

Het scenario, trouw aan de roman, is iets minder eigenzinnig. Catton heeft het verhaal niet gemoderniseerd, hooguit een beetje opgefrist. Meer is ook eigenlijk niet nodig, tenminste, voor wie van romkoms houdt. Als het gaat om geestige, omslachtige zoektochten naar de juiste huwelijkspartner blijft Austen nu eenmaal onovertroffen. Vooral haar scherpe humor komt in Emma goed tot uitdrukking, met dank aan de acteurs, die zichtbaar plezier beleven aan hun gemankeerde personages. Een enkeling maakt er een karikatuur van, zoals Josh O’Connor als de zelfingenomen dominee Elton, maar de meeste acteurs vinden een knap evenwicht tussen spot en sympathie. Zelfs de verwende Emma verdient uiteindelijk medeleven in deze vermakelijke, luchtige verfilming.

Emma

★★★☆☆

Regie Autumn de Wilde