BoekrecensieDaddy

Emma Cline richt haar blik na de meisjes op de mannen

null Beeld Lebowski
Beeld Lebowski

Nadat ze zich in haar juichend ontvangen debuutroman The Girls (De meisjes) had verdiept in de geestesgesteldheid van jonge vrouwen tegen de achtergrond van de Manson-moorden, richt Emma Cline haar blik in de verhalenbundel Daddy op het mannelijke perspectief. Veel van de tien verhalen in deze bundel hebben middelbare mannen als hoofdpersoon: vaders, zoals de titel doet verwachten, maar ook ‘daddies’ in de seksueel geladen betekenis van dominante mannen. Maar waar deze vaders traditioneel een min of meer heroïsche rol vervulden, lieden met een vanzelfsprekend gezag, verlossers van het kwaad, begeerd en bemind, zijn zij in het #MeToo-tijdperk verworden tot (of misschien nauwkeuriger: ontmaskerd als) sneue figuren die maar geen greep kunnen krijgen op een veranderde werkelijkheid. Ze voelen zich in de verdediging gedrongen en vluchten in drank, drugs of troosttelevisie. Regelmatig tergt Cline de lezer door informatie achter te houden, door iets te vrijblijvende suggesties te geven of een verhaal tamelijk abrupt te eindigen. Maar de soevereine toon en dwingende thematiek van haar verhalen doen dat meestal snel vergeven.

Emma Cline: Daddy. Uit het Engels vertaald door Tjadine Stheeman en Ariane Schluter. Lebowski; € 22,99. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden