Elsie de Brauw speelt eerstewereldoorlogmonoloog van Erwin Mortier

De vrouwen uit de Eerste Wereldoorlog laten van zich horen.

Elsie de Brauw in de eenmalige opvoering van Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland, in 2015. Beeld Lennart Laberenz

Actrice Elsie de Brauw speelt op theaterfestival Boulevard een eerstewereldoorlogmonoloog, geschreven door Erwin Mortier en geregisseerd door Johan Simons. In Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland vertolkt De Brauw de 'vrouwelijke stem' in die oorlog: zij speelt achtereenvolgens moeder, minnares, geliefde, chauffeur, verpleegster, smokkelaar en spion.

Mortier schreef de tekst in 2015 op basis van de vergeten oorlogsboeken van onder anderen Mary Borden, Helen Zenna Smith en Irene Rathbone, en getuigenissen, brieven en dagboeken van vaak anoniem gebleven vrouwen. Hij wilde de vrouwenstemmen uit de Eerste Wereldoorlog laten klinken, zegt hij: 'Het leed van de vrouwelijke oorlogsvrijwilligers krijgt zelden evenveel aandacht als de mannen die zij hebben verzorgd en bijgestaan.'

Hun perspectief maakt nauwelijks deel uit van de literaire nalatenschap van de Eerste Wereldoorlog, stelt Mortier, omdat zij destijds op vooroordelen stuitten. De vrouwelijke blik was volgens de toen heersende normen te nuchter, te wars van heroïek en gespeend van de zo noodzakelijk nationalistische bombast, aldus Mortier.

Zijn tekst werd in 2015 door De Brauw eenmalig opgevoerd in Ieper, bij een besloten bijeenkomst ter nagedachtenis aan de eerste gifgasaanval daar. Het echtpaar Simons en De Brauw maken er op verzoek van festival Boulevard nu, honderd jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, een nieuwe voorstelling van.

May Borden in 1942. Beeld .

Regisseur Johan Simons wordt dit seizoen als artistiek leider van NTGent opgevolgd door de Zwitser Milo Rau. In een soort 'double bill' toont het festival ook een productie van Rau - ook een voorstelling over oorlog, ook een monoloog, ook gespeeld door een groot actrice, ditmaal Els Dottermans. Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer is een semidocumentaire dubbelmonoloog, gebaseerd op onder meer oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa. Rau stelt zich de vraag: hoe kunnen we het leed van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Beide voorstellingen zijn begin augustus op Theaterfestival Boulevard te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.