Éloizes iD is groots, intiem spektakel

De kracht van Éloize schuilt onder meer in de hechtheid van het gezelschap.

Beeld Valérie Remise

Wie dacht dat met de theatrale innovaties van Cirque du Soleil de definitieve circusstandaard is gezet, heeft buiten Cirque Éloize gerekend. Dit Canadese circus, dat als het jonge broertje van Soleil kan worden gezien, is met de fabelachtige show iD het nieuwe circus-ijkpunt. Zelden, of misschien wel nooit, stond er zo'n overweldigende, artistiek hoogwaardige circusvoorstelling in Nederland.

Soleil heeft het in de loop van zijn bestaan steeds meer gezocht in de visueel overtreffende trap, en dat begint eigenlijk wel een beetje te irriteren. Éloize krijgt het voor elkaar om een enorm spektakel aan intimiteit te paren.

De kracht van Éloize schuilt onder meer in de hechtheid van het gezelschap. Ofschoon er wel een paar solistische acts zijn, zoals het cyrwiel en de luchthoepel, komt bij vrijwel elk nummer de hele groep in actie als danser, jongleur of participerende assistent. Belangrijk zijn ook de zeer inventieve beeldprojecties en het bijzondere decor: een blokkenconstructie met uitschuifbare podia en verrassende deurtjes, waar acrobaten als koekoeken uit de klok heen en weer dartelen. Dat maakt iD tot een enerverende collage van beeld, actie en geluid. Met andere woorden: de grote, moderne stad. Daar speelt iD zich af.

Een Canadese krant dichtte de voorstelling een vleugje West Side Story toe. Dat is dan wel een heel klein vleugje. Er valt geen Romeo en Julia-dode. Er staan zo nu en dan wel wat boos kijkende groepen tegenover elkaar die in een explosieve dans of een acrobatisch rondje touwspringen uitbarsten, maar het is toch vooral de positieve agressie van de straat die het beeld bepaalt. De fietser en skater die door de gangen van de zaal crossen en het decor beklimmen alsof het om kletteren in de Ardennen gaat; de slangenvrouw die we wel van het Chinese circus kennen, maar die nu op bizarre wijze het hele decor bekruipt. En net zoals de stad 's nachts enigszins tot rust komt, kent ook iD wat momenten met balletacrobatiek die je naar een stil stadspleintje voeren.

Maar het is toch vooral snelheid, kracht en een kakafonie van geluiden. Alles komt bij elkaar in de ongekend spectaculaire trampoline-finale, waar iedereen door elkaar heen kronkelt alsof het een bord spaghetti is. Nederland heeft een kleine maand de tijd om zich op te laden bij deze 1.000 volt voorstelling.

iD Cirque Éloize. Koninklijk Theater Carré Amsterdam. 25 juni. T/m 19 juli.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden