Drama

Elles

Sterke Binoche in zwakke, ingewikkelde film

Pauline Kleijer

Het zit niet goed tussen Anne (Juliette Binoche) en haar man. Terwijl zij de hele nacht heeft doorgewerkt, vraagt hij haar 's ochtends of ze goed heeft geslapen. Kennelijk slapen ze in aparte bedden, maar het hoe en wat van de echtelijke crisis wordt in Elles niet toegelicht.

Wel is duidelijk dat Anne, journalist bij het tijdschrift Elle, de ondergeschikte is in de relatie. Ze zit vlak voor een belangrijke deadline, en toch verwacht haar man dat ze een etentje voorbereidt. Ondertussen probeert ze haar artikel af te maken, dat gaat over twee studentes die bijverdienen als escortgirls. Het onderwerp heeft haar behoorlijk aangegrepen; de meisjes vertellen openhartig over hun werk en hun klanten.

Elles, de vierde speelfilm van de Poolse Malgoska Szumowska, blijft bewust op de vlakte over het heikele thema prostitutie. Een begrijpelijke keuze, want een moralistische, feministische film is moeilijk aan de man te brengen. Toch werkt die neutrale aanpak vooral verwarrend. Met een nodeloos ingewikkelde structuur vol flashbacks vertelt de film het verhaal van de jonge meisjes, die slachtoffer lijken, maar zelf vinden dat ze alles onder controle hebben. Anne is nog het meest geschokt door de onthulling dat haar man voldoet aan het profiel van de gemiddelde klant.

Szumowska dient intussen de ene na de andere seksscène op. Ook daarvan is de bedoeling onzeker - moeten we ons schuldig voelen omdat er ernaar kijken? In dat geval mist het geforceerde voyeurisme zijn doel. Veel prettiger zijn de scènes met Binoche, die als vanouds schittert als chaotische, charismatische Parisienne. Jammer dat haar sterke rol geen betere film opleverde.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden