AlbumrecensieEllen Allien - Auraa

Ellen Allien maakt de Berlijnse underground-techno toegankelijk voor iedereen ★★★★☆

Beeld Stini Roehrs

De dj-agenda van de Berlijnse producer Ellen Fraatz alias Ellen Allien was deze zomer goed gevuld. Zij zou bijvoorbeeld draaien op het festival Awakenings te Spaarnwoude, als één van de grote vrouwen die de techno momenteel domineren. Alles liep anders. Maar Allien ging niet somberen en deed iets wat meer musici zouden  moeten doen: een nieuwe plaat uitbrengen, in plaats van een release uitstellen ‘wegens corona’.

Ellen Allien heeft sinds haar plaat Nost uit 2017 een mooie eigen stijl gecultiveerd, die de techno-underground uit het Berlijnse nachtleven benaderbaar maakt voor iedereen. Zij weet machinale en kille techno toegankelijk te maken dankzij lichtvoetige melodietjes van dwarrelende synths maar vooral haar eigen stem, die ze in verknipte vorm uit haar apparaten laat vloeien. De bezwerende, robotachtige vocalen geven de tracks een spookachtig sfeertje, en het idee dat de machines in haar muziek tot leven zijn gekomen. De combinatie van brute technokracht met sprankelende ornamenten werkt voortreffelijk, in bijvoorbeeld de tracks In Music I Trust en de klapperende bassdrum-aanslag True Romance, waarmee hifi-bezitters hun subwoofers kunnen testen.

Je hebt bij Ellen Allien nooit het idee terug te blikken op rijke technotijden. Auraa klinkt als techno van nu. Maar in de monotone en zeer hypnotiserende track Confusion kan zij het toch niet laten, en eert zij de erfenis van haar landgenoten Kraftwerk.

Ellen Allien

Auraa

Dance/ elektronisch