INTERVIEW

'Elle is een politiek incorrecte film'

Vandaag ging Elle in wereldpremière, de Franse film van Paul Verhoeven. De 77-jarige regisseur is terug in Cannes. In 1992 was hij er ook, met Basic Instinct.

Paul Verhoeven bij zijn hotel in Cannes. Zijn film Elle maakt kans op de Gouden Palm. Beeld Aurelie Geurts

Paul Verhoeven rekent niet op controverse, vanavond bij de wereldpremière van Elle op het Filmfestival van Cannes. Zijn eerste Franse speelfilm, over een zakenvrouw die na een verkrachting achter de dader aangaat, maakt kans op 's werelds belangrijkste prijs voor de artistieke cinema, de Gouden Palm.

'Elle is wel een soort van politiek incorrecte film', zegt de 77-jarige filmer in de lobby van zijn hotel. 'Maar de verkrachtingsscène wordt niet uitgesponnen. Het duurt zo'n 20, 30 seconden. Vrij geserreerd opgediend, vind ik. Het is niet Robocop, zeg maar.'

Verhoeven oogt kwiek en alert. De dagen voor en na de filmdoop zijn volledig gevuld met diners en interviews met de internationale media. Kort voor het gesprek met de Volkskrant stapte Nicolas Winding Refn (45) nog op hem af. De veelgeprezen Deense filmer (o.a. Drive) maakt dit jaar eveneens kans op de Palm en wilde zijn Nederlandse collega even zeggen dat diens films zo belangrijk voor hem waren. 'Showgirls vond hij fantastisch', zegt Verhoeven vrolijk.

Elle is een verfilming van de Franse roman Oh... van Philippe Djian. De 63-jarige Franse actrice Isabelle Huppert speelt de hoofdrol in de verfilming. Ze is directeur van een videogamebedrijf, een snoeiharde vrouw met een getroebleerd verleden. Ze doet geen aangifte als ze wordt verkracht door een man met een bivakmuts op. Elle ontspint zich niet als een klassieke wraakfilm. 'Dat was dan ook het probleem', zegt Verhoeven. 'In het begin dachten we dat we de film wel in Amerika zouden draaien. We hebben een stuk of zes van die A-actrices benaderd. Maar die wilden er niet aan beginnen.'

Ambigue film

Hij was al eerder in Cannes; in 1992 met zijn Amerikaanse thriller Basic Instinct, waar vooraf al veel over te doen was. 'Toen stond echt alles in het teken van Sharon Stone', zegt Verhoeven. 'Binnen 24 uur was ze ineens een grote ster.' Elle is voor zijn doen een ambigue film, vindt hij. De motivatie van de personages is meer open voor interpretatie. 'Dat heb ik eigenlijk nooit zo gedaan. Showgirls kun je allemaal volgen, niet waar? Dan gebeurt er dit en dan gebeurt er dat. Dit vond ik toch heel anders.'

De eerste reacties van de Fransen, die zijn film al zagen, zijn stellig: Elle past in zijn oeuvre. 'Het is toch een Paul Verhoeven-film, zeggen ze.' Met een lachje. 'Je ontkomt kennelijk niet aan jezelf.' Zondagavond is de prijsuitreiking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden