Column Jasper van Kuijk

Elke NPO-site een eigen cookiemelding. Kijk, dán wordt het irritant

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: cookiebarrage.

Privacy is het waard om beschermd te worden. Maar er is een grens aan wat je van mensen kunt vragen om privacy te waarborgen en die grens ligt ongeveer 250 kilometer vóór het cookie-beleid van de NPO.

Een van de klachten is het aantal verschillende knoppen van de cookie melding. De NPO Privacy-officer heeft toegegeven dat je het - ook wettelijk - met één knop af zou kunnen, net als op andere sites, maar dat dit duidelijker is. En hij heeft een punt. Er wordt goed uitgelegd waar je toestemming voor geeft en waarom bepaalde cookies nodig zijn. Dus prima wat mij betreft.

Het probleem zit niet zozeer in het aantal keuzes dat per cookie-melding wordt voorgelegd, maar in hoe vaak die cookie-melding terugkomt. Er zijn zo’n 150 (!) NPO-sites met aparte cookiemeldingen, van verschillende programma’s, omroepen en zenders. Kijk, dán wordt het irritant.

Ik heb maar eens een vergelijkend warenonderzoek gehouden bij twee andere publieke omroepen. De BBC: één keer cookies accepteren voor de algemene BBC-website inclusief iPlayer (de Britse NPO start), en één keer voor de site van BBC radio. In Zweden zijn het er drie: voor de algemene site, radio en de player.

De NPO zegt dat ze wel moeten, omdat Nederlandse omroepen allemaal aparte wettelijke entiteiten zijn. Het lijkt me dat je als jurist prima kunt betogen dat het weliswaar verschillende omroepen zijn, maar dat ze de facto allemaal onderdeel uitmaken van de NPO. Wetgeving gaat ook over redelijkheid. Is redelijk om te verwachten dat kijkers de NPO zien als één organisatie? Lijkt mij wel. Als ik MAX toesta om mij gepersonaliseerde STER-advertenties aan te bieden, hoe groot is dan de kans dat NOS dat ineens niet zou mogen? ‘Even kijken, ja Facebook mag wél weten dat ik naar Heel Holland Bakt kijk, maar naar het Journaal, nee.’ Of voor mijn part breng je de sites van omroepen en programma’s technisch gezien onder bij de NPO.

Als je bij Bol.com een product bestelt van een externe leverancier hoef je daar ook geen aparte cookiemelding voor in te vullen. Dat wij aan de áchterkant ons omroepbestel wat ingewikkelder hebben ingericht dan de Britten wil nog niet zeggen dat de kijker daar aan de vóórkant last van moet hebben.

En voor die zeer kleine groep gebruikers die totale cookiecontrole wil kan de NPO een apart menu maken met de mogelijkheid om per omroep of programmasite aan te geven welke cookies geplaatst mogen worden.

Het probleem van de cookies op de NPO-site is niet privacy of de privacywetgeving van de EU, maar de het slechte ontwerp dat naar aanleiding daarvan is gemaakt.

Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden