Review

Elk liedje van Adele klinkt precies zoals het hoort

'Ik zal dit nooit vergeten', zegt ze voordat ze, nog altijd even onwennig in haar jurk, het podium verlaat. Wij ook niet.

Adele tijdens de Oscars.Beeld ap

Ze is bloednerveus, bekent Adele na twee liedjes tijdens haar eerste grote concert in vier jaar. Zo lang niet voor een publiek staan, en dan de draad weer oppikken in je favoriete New Yorkse zaal voor zo'n zesduizend bezoekers. Poeh hé. Maar het publiek in de Radio City Music Hall heeft van enige nervositeit eigenlijk nauwelijks iets gemerkt. Hello klonk meteen precies zo het hoort. Loepzuiver en krachtig gezongen. Het liedje is nog geen maand oud maar heeft vanavond al de status van een evergreen.

Zoals eigenlijk elk van de dertien nummers die de 27-jarige Adele Adkins speelt. Goed, met de nieuwe liedjes waarvan er na Hello nog vier op het programma staan moet nog even een band worden opgebouwd. Maar de vrees van Adele dat ze het nieuwe All I Ask, geschreven met Bruno Mars ('die jongen is pas echt cool as fuck') de hoge noten niet zal halen blijkt ongegrond.

'Vertel ons niet hoe te luisteren naar muziek'

Ze is pas 27 maar kan in haar eentje de tanende verkoopcijfers van de platenindustrie vlottrekken. Adele over de records, haar nieuwe album en waarom dat niet op Spotify te vinden is. Lees hier het interview met Adele.

Meer rust

Er gaat nauwelijks iets mis vanavond. Ze staat er in haar goud glinsterende lange jurk misschien wat stijfjes bij, in de klassieke pose van een operazangeres die een sterfscene bezingt. Maar het is ook geen jurk waarin ze zich lekker kan bewegen. Achter haar speelt een adequate band, die af en toe een twintig vrouwen tellend strijkorkest boven zich uit ziet stijgen. Het is de enige visuele stunt dit concert dat door camera's geregistreerd wordt. 'Dus niet in je neus peuteren', grapt Adele die langzaam los komt.

Bij ieder liedje lijkt er weer iets van haar af te vallen, en worden de inleidende verhalen met meer rust verteld. Mooi hoe de zangeres zichtbaar verrast wordt door het effect van videoprojecties van Parijse stadsbeelden in Hometown Glory. Ontwapenend bijna hoe ze klungelt met een akoestische gitaar om Daydreamer mee te begeleiden. 'Mijn kapster vermoordt me', roept ze na afloop uit als de gitaarband in gevecht komt met haar opgestoken haar.

Zenuwmomentje

Skyfall uit de '23ste James Bond-film, dat ik op mijn 23ste schreef, toen ik zwanger was en dus een lagere stem had', is voor Adele weer een zenuwmomentje. Om de veranderde stem en omdat ze het pas twee keer eerder live zong. Maar het nummer wordt ook al zo grandioos uitgevoerd, en beantwoord met de grootste ovatie tot dan toe.

Natuurlijk besluit ze met Someone Like You, 'dat mijn leven veranderde. Dank daarvoor.'

Na twee maten legt ze de ballad echter stil. Ze is vergeten te melden dat haar man ook in de zaal zit en dit de eerste keer is dat hij haar ziet zingen. Bij dezen.

Innemende podiumpersoonlijkheid

Dit soort spontane ingevingen maakt Adele tot zo'n innemende podiumpersoonlijkheid. Eentje ook die aan het einde van de toegift haar tranen niet meer kan bedwingen.

Maanden had ze zich op deze avond verheugd, vertelt ze, maar op het laatste moment was er toch de angst dat het zou mislukken. 'Noem me een hippie, maar het waren een paar healing stones die me er doorheen hielpen', zegt ze voordat ze met Rolling In The Deep, een van haar meest dansbare liedjes het concert afsluit. Daaraan gingen in de toegift twee van haar mooiste nieuwe liedjes vooraf. When We Were Young (waarvan gisteren een fraaie live-video) werd vrijgegeven, en vooral Million Years Ago, dat Adele in het donker begint. Alleen begeleid door twee akoestische gitaren klinkt haar stem in dit zacht wiegende, melancholische liedje wonderschoon.

'Ik zal dit nooit vergeten', zegt ze voordat ze, nog altijd even onwennig in haar jurk, het podium verlaat. Wij ook niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden