El Greco de Toledo

Overtuigende invloeden van jazz op flamenco

Tijdens de uitvoering van de flamenco-opera El Greco de Toledo, nu bijna twee jaar geleden, deed de knullige enscenering afbreuk aan de prachtige muziek.

Dat Eric Vaarzon-Morel een fantastische flamencogitarist is, wisten we allang, maar met deze opera maakt hij bovendien veel indruk als componist en arrangeur. Ook heeft hij een scherpe neus voor talent en hoe dat kan schitteren. Het contrasteren van stemmen uit de flamenco en de klassieke muziek is een geweldige vondst, zeker als de lenige en sierlijke countertenor van Maarten Engeltjes en het rauwe, rafelige stemgeluid van Carlos Denia elkaar treffen.

Het verwerken van jazzinvloeden in de flamenco is al vaker gedaan, maar niet vaak zo overtuigend als nu. Trompettist Eric Vloeimans neemt diverse vlammende solo's voor zijn rekening en is adembenemend in een samenspel met het ad-hoc strijkkwartet dat wordt aangevoerd door altviolist Oene van Geel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden