recensie El Camino

El Camino is de afsluiting van Breaking Bad waarvan we niet wisten dat we ’m nodig hadden ★★★★☆

Voor de fans van Breaking Bad is de film El Camino een bijzonder bevredigende, twee uur durende afsluiting van de serie.

Beeld AFP

Vince Gilligan, schrijver en regisseur van El Camino: A Breaking Bad Movie (sinds 11 oktober op Netflix), is de meester van de tijdsprongen. Dat deed hij al in Breaking Bad (vijf seizoenen, van 2008 t/m 2013) waarin hij strooide met soms raadselachtige scènes, die dan veel later met een denderende klap op hun plek vielen.

En nog even: de discussie over de beste serie ooit is zinloos op een prettige manier, maar niemand zal toch betwijfelen dat Breaking Bad in de top-5 aller tijden staat (discussie gesloten).

Het eerste seizoen van Breaking Bad-spin-off Better Call Saul begon met een blik in de toekomst, ver na de gebeurtenissen van Breaking Bad. Zo veel weten we dan: Saul Goodman leeft nog, maar in die verre toekomst heeft hij een rotbaantje en moet hij voortdurend over zijn schouders kijken. 

El Camino sluit naadloos aan op het slot van Breaking Bad (u bent gewaarschuwd voor spoilers), waarin White (Bryan Cranston) gewelddadig aan zijn einde is gekomen, een nazidrugsbende spectaculair is neergemaaid en Jesse Pinkman (Aaron Paul), meester-methmaker, uit zijn ondergrondse cel is ontsnapt. Netflix heeft aan de film een aparte korte samenvatting toegevoegd, om u bij te praten.

De vraag hoe het met Jesse verder zou gaan, was een van die kwesties die bleef hangen onder fans van Breaking Bad – niet ongelijk aan de vraag wat Arya Stark van Game of Thrones ten westen van Westeros gaat vinden (wacht op de film!). In het streamingtijdperk lijkt de speelfilm de manier voor fans – en makers – om een serie na jaren af te sluiten (closure zeggen de Amerikanen, een woord dat hoort bij een rouwproces). We keken eerder naar films van Deadwood en Downton Abbey en in Nederland verschijnt deze herfst Penoza: The Final Chapter in de bioscopen. En in 2020 keert David Chase terug naar de wereld van The Sopranos in The Many Saints of Newark, waarin de voorgeschiedenis van The Sopranos in de jaren zestig uit de doeken wordt gedaan.

El Camino valt wellicht moeilijk met een reguliere film te vergelijken, ook omdat de film voor niet-BB-kijkers niet of lastig te volgen is. Maar voor de fans is het een bijzonder bevredigende, twee uur durende afsluiting – waarvan we eigenlijk niet wisten dat we die nodig hadden.

In de film volgen we de uren en dagen na de ontsnapping van Jesse (Aaron Paul, beter dan ooit). Hij wordt op de hielen gezeten door de politie, die hem nog wat te vragen heeft over ‘de grootste meth-handel in de Amerikaanse geschiedenis’, zoals we op een nieuwszender horen. Gilligan heeft van El Camino in ieder geval een ijzersterke thriller gemaakt, waarbij een aantal figuren uit het verleden van Pinkman, al dan niet in flashbacks, weer opdraven. Sommige van die flashbacks komen hard binnen. De film heeft onverwacht aan gravitas gewonnen doordat acteur Robert Forster, hier te zien als de formidabele stofzuigerhandelaar en fixer Ed, op de dag dat El Camino op Netflix verscheen, op 78-jarige leeftijd overleed. Maar wat een afscheid.

Naast de thrillerelementen (gaat hij het redden?) gebruikt Gilligan El Camino om een ander thema uit te werken, dat wellicht naast het spektakel van de ondergang van scheikundeleraar en meth-tycoon Walter White/Heisenberg af en toe ondersneeuwde. Kan Jesse zijn eigen leven nog een draai geven? Is iemand nog in staat om terug te keren naar een normaal leven, als hij eenmaal een grens is overgestoken? ‘Ik wil eruit stappen’, zegt Jesse in een flashback tegen een al lang geleden omgelegd personage. ‘En de dingen weer in orde maken.’ Deze man, getekend door het leven, weet wel beter: ‘Dat is het enige wat je nooit kunt doen.’

De kracht van Jesse Pinkman, zoals hij voor El Camino geschreven is door Vince Gilligan en gespeeld wordt door Aaron Paul, is dat je als kijker, tegen beter weten in wellicht, blijft hopen en geloven dat er een beter leven voor hem is.

El Camino: A Breaking Bad Movie

★★★★☆

Regie en scenario: Vince Gilligan

Met Aaron Paul, Robert Forster, Jesse Plemons

Te zien op Netflix

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden