TestRenault Twingo

Eindelijk is de Renault Twingo nu ook elektrisch

Met de Twingo Electric heeft Renault de goedkoopste elektrische auto van het moment afgeleverd. Blik is onder de indruk van de uitvoering en het weggedrag.

Gereden Renault Twingo Electric R80 Vibes

Prijs € 25.485 (vanaf € 20.690)

Vermogen 82 pk/60 kW

Actieradius 190 km (270 km in de WLTP City-cyclus)

LxBxH 361x164x154 cm

Gewicht 1.208 kg

Eindelijk: de Twingo is nu ook elektrisch. De auto-industrie is als een malle elektrische en hybride modellen aan het uitventen om miljardenboetes wegens het overtreden van Europese uitstootnormen te voorkomen.

De gemiddelde uitstoot van alle nieuwe auto’s van een fabrikant moet dit jaar 95 gram CO2 per kilometer bedragen. Voor de meeste benzineauto’s even onmogelijk als een circus zonder clowns, en dus is elke verkochte batterijauto er weer een. Voor elke auto die een gram CO2 te veel uitstoot, moet immers 95 euro boete per verkochte auto worden betaald. Wat bij de fabricage van enkele miljoenen personenauto’s aardig in de papieren kan lopen. Het idee om elektrische modellen onder de prijs te gaan verkopen, hoeft dan ook niet eens meer op verbanning uit de directiekamer komen te staan.

Toch net een nieuwe Fiat 500? Beeld
Toch net een nieuwe Fiat 500?

Of het bij de elektrische Twingo al zo ver is gekomen, valt buiten het bereik van deze spreekbeurt, maar feit is wel dat Renault met de Twingo Electric de goedkoopste elektrische auto van het moment heeft afgeleverd.

Toch is de stekker-Twingo, in de minst aantrekkelijke uitvoering, nog altijd 6.000 euro duurder dan de de keurig nette en zuinige benzine-uitvoering.

Hoewel het ontwerp van de Renault Twingo (een behoorlijk goed in het gehoor liggende combinatie van twist, swing en tango: het is 1992) al vanaf het modeljaar 2014 ontworpen is om een elektromotor te ontvangen, heeft het tot dit jaar geduurd voor de fabrikant het aandurfde. Dat kwam door de Zoe. De uitsluitend elektrische Renault Zoe moest het pionierswerk verrichten: groter, zwaarder en aanzienlijk rijker uitgerust voor de veelal zakelijk klanten. Maar inmiddels is er ruimte aan de onderkant van de markt.

Het interieur straalt vooral eenvoud uit. Beeld
Het interieur straalt vooral eenvoud uit.

De nieuwe Twingo – gebouwd en ontwikkeld samen met de SmartforFour – is er nu in twee versies, de aantrekkelijk goedkope 65-pk brandstofeditie en de vrijwel gelijke elektrische versie met een 21 kwh-batterij. Van deze uitvoering zijn we onder de indruk: het is een uitgesproken stadsautootje, bescheiden afmetingen en een Fiat 500-achtige uitstraling, die zijn opvallend kleine draaicirkel te danken heeft aan de motor die achterin ligt; de voorwielen kunnen hierdoor royaal naar binnen draaien.

Niet geschikt voor de snellader, op straat in een uur naar 80 procent lading. Beeld
Niet geschikt voor de snellader, op straat in een uur naar 80 procent lading.

Als deze Twingo een T-shirt was, zou-ie in de webshop onder de basics vallen: geen sleutelvrije toegang, geen achteruitrijcamera, geen geavanceerde remingreephulpjes of automatische grootlichtassistent; zaken die al bijna tot de standaarduitvoering horen bij een moderne auto, ook bij de kleintjes. Als ze bij Hema auto’s zouden verkopen, zou de Twingo daar in het schap staan.

Achterin alleen geschikt voor kleintjes. Beeld
Achterin alleen geschikt voor kleintjes.

Blik werd uiteraard getrakteerd op een iets luxueuzere uitvoering – we noemen het privacyglas achterin (traditioneel is de achterbank bij deze kleintjes alleen geschikt voor kinderen of volwassenen zonder benen), het lederen stuurwiel en vooral de verwarmde voorstoelen – maar: iemand moet dan wel de rekening betalen van ruim 24 duizend euro. Je kunt er bijna twee benzine-Twingo’s voor kopen.

Over het weggedrag hebben we niets te klagen: met het lage zwaartepunt en de lichte besturing van de voorwielen is het een feest om bochtjes te draaien, de acceleratie van elektrische auto’s stemt ook nooit teleur, maar over de actieradius hebben we wel zo onze bedenkingen. De Twingo heeft 22 kWh-accu waarmee volgens de WLTP-standaard 190 km kan worden gereden, maar – zoals bekend – tijdens winterweer gaat er wat van de afstand af: 140 kilometer is dan realistischer. Wat wel een deal breaker zou kunnen zijn is de onmogelijkheid om onderweg langs de snelweg een snellader aan te doen. De Twingo is hier niet voor geschikt, de kabel en de stekkers passen niet en daar is geen mouw aan te passen. De auto moet zich dus beperken tot de eigen regio – wat in de huidige tijd alleen maar logisch is. In de stad daarentegen laadt de auto juist sneller op dan de gemiddelde batterijauto, met 22 kW laadt de Twingo zelfs zo snel dat veel openbare laadpalen die snelheid niet eens aankunnen. In een uur is de auto dan voor 80 procent opgeladen, maar bij stadsgebruik, zegt Renault, is één keer per week opladen voldoende.

null Beeld Foto Renault
Beeld Foto Renault

Eenpedaalsrijden

Door de pook in de middenconsole niet in D van Drive te zetten, maar op B, kan in drie stappen worden bepaald hoe sterk de auto inhoudt bij het loslaten van het, eh, gaspedaal. Bij Drive en de eerste stand B rolt de auto praktisch uit, zoals bij brandstofauto’s het geval is. Maar wie een van de zwaardere standen inschakelt, en de motor dus als dynamo gebruikt om de batterij op te laden, remt zo sterk af dat het rempedaal alleen nodig is in noodgevallen. Dat maakt rijden in de stad een uitermate relaxte bezigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden