Eigenlijk is alles aan Pat Thomas & Kwashibu Area Band goed

De Ghanees Pat Thomas was een vaste muzikale waarde gedurende de Afrikaanse highlife-rage, als bandlid bij bijvoorbeeld Ebo Taylor. In de jaren tachtig bekwaamde hij zich in een Afrikaanse variant van westerse disco, maar vooral zijn laatste werken, tot aan de jaren nul, werden ontsierd door suffe beats en basloopjes uit drumcomputers en synthesizers.

Wat een glorieuze comeback is Thomas' debuut op het Engelse afrolabel Strut, met een geheel nieuwe band. Niet zomaar een band, want afrobeatlegende Tony Allen zit achter de drums.

Eigenlijk is alles aan het album Pat Thomas & Kwashibu Area Band goed. De refreintjes van zijdedraad, zacht en zoet gezongen door Thomas en koortje. De goudeerlijke, volle productie. De syncopische ritmesectie, met vederlichte drums van Allen en hupsende baslijnen. De gitaren niet te vergeten: ook al zo lichtvoetig dansend rond een gortdroog maar funky orgel, zoals in het weergaloze slotnummer Amaehu. En dan de tetterende arrangementen van trompet en sax, uitgeschreven door vriend-voor-het-leven Ebo Taylor.

Het is duidelijk: Thomas en zijn dansliedjes verdienden nog één keer een echte, vette instrumentale afroband en dus een heerlijk retrospectieve wereldfunkplaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden