Eigen tv-dienst van Apple is nieuwe aanval op kabelaars

Apple komt volgens The Wall Street Journal vanaf september met een eigen tv-dienst dat een apart kabelabonnement voor Amerikanen definitief onnodig maakt. Bij succes volgt de rest van de wereld. De stap van Apple past in een trend; de tv-markt raakt steeds meer versnipperd.

Het Apple-logo op de winkel aan Fifth Avenue in New York. Apple is volgens The Wall Street Journal van plan om dit najaar in de VS een eigen tv-dienst te lanceren.Beeld ap

Apple - dat zelf nog niet wil reageren - biedt straks een klein pakket van zenders aan, met grote titels als CBS, FOX en ABC, maar ook kleinere kabelzenders als FX en ESPN, waarnaar gekeken kan worden via alle devices (iPhones, iMacs en iPads) die draaien op Apple's besturingssysteem iOS. Abonnees betalen daarvoor een lager bedrag dan ze nu doen via hun traditionele kabelaars.

De grote jongens - Comcast, AT&T, Verizon en Time Warner - bieden tientallen miljoenen abonnees al jaren een enorm aanbod van vaak honderden kanalen. Maar, zo denkt Apple, de meeste kijkers zitten daar niet meer op te wachten. Ze willen een kleiner pakket, waarbij ook ruimte wordt gemaakt voor streamingdiensten als Netflix en het aanbod van HBO. Met die laatste sloot Apple onlangs nog een samenwerkingsovereenkomst.

HBO, bekend van kwaliteitsseries als True Detective en Game of Thrones begint in april een eigen online streamingdienst - HBO Now - en doet dat voorlopig exclusief via de kanalen van Apple. Zo raakt de tv-markt steeds meer versnipperd. Vooral in Amerika draaien steeds meer consumenten hun dure kabelabonnement de nek om en raakt het traditionele tv-kijken verstrengeld met het online aanbod van series en films.

Comcast is de grootste kabelmaatschappij van Amerika en is bovendien eigenaar van één van de grootste tv-zenders NBC. het is daarom huiverig om samen te werken met Apple's nieuwe tv-dienst.Beeld ap

Netflix

De ontwikkelingen vinden voorlopig alleen plaats in Apple's thuisland, maar bij succes volgt een wereldwijde uitrol en zullen alle kabelaars te maken krijgen met serieuze concurrentie, al dan niet van Apple. Iets wat die bedrijven nu al ervaren met de stijgende populariteit van Netflix, een dienst waarmee ook Nederlandse kijkers series en films kunnen kijken zonder tussenkomst van een kabelbedrijf als Ziggo.

Volgens onofficiële cijfers - Netflix maakt ze zelf niet bekend - zijn er al bijna een miljoen Nederlanders met een streamingabonnement waarmee Netflix-series als House of Cards kunnen worden bekeken.

NBC
Apple heeft nog wel een probleem op te lossen. Het heeft volgens bronnen van The Wall Street Journal nog geen deal met het moederbedrijf van NBC, één van de grootste tv-netwerken in de VS. Beide bedrijven waren lange tijd samen in gesprek over een gezamenlijke tv-dienst, maar die gesprekken werden afgebroken. NBC is onderdeel van de kabelaar Comcast en die zou in de tussentijd zelf ook werken aan een eigen dienst.

Waar sommige mediawatchers denken dat Apple's nieuwe dienst niet zonder NBC kan, denken anderen dat het niet uit zal maken. Consumenten shoppen straks immers hun eigen tv-aanbod bij elkaar.

Beeld uit House of Cards. Het succes van Netflix breekt de tv-markt open.Beeld ap
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden