recensie wereldmuziek

Wereld

★★★★☆

Africa Express

Egoli

Africa Express

De rondreizende muziektrein van de Africa Express is het Park Station van Johannesburg binnengereden. Op de plaat Egoli wordt de muziek van Zuid-Afrika gevierd, en die blijkt nogal levendig.

Africa Express is een Britse non-profitorganisatie die zich inzet voor de internationale muziekcultuur, en vooral banden tussen Afrikaanse en westerse artiesten wil aanknopen. Blur-zanger Damon Albarn is de curator van het gezelschap en geeft artistieke leiding aan de projecten. De prachtige plaat In C uit 2014 bracht ons een Malinese uitvoering van de klassieker van Terry Riley. Egoli is heel anders, maar minstens zo mooi.

Africa Express. Beeld Denholm Hewlett

Albarn en vrienden, onder wie zanger Gruff Rhys (Super Furry Animals) en gitarist Nick Zinner (Yeah Yeah Yeahs), sloten zich op in een studio met Zuid-Afrikaanse bands, bijvoorbeeld zanggroep Mahotella Queens en het duo Radio 123. Daar schreven en produceerden ze de ene track na de andere. Uiteindelijk zijn er bijna twintig op plaat uitgebracht. Egoli is geen trektocht door diepe Zuid-Afrikaanse muziektradities, en juist daarom is de plaat zo aardig. City in Lights en Bittersweet Escape zijn gewoon leuke popnummers die zweven langs elektropop en frisse r&b, en ze hebben hooguit mooie Afrikaanse accenten uit een ver verleden.

De fijnste bijdragen komen van de band Radio 123. Vocalist Simangaliso zingt indringend en ritmisch in een straattaalvariant van het Xhosa, bij de trompet van Nyamako. Twirl en No Games zijn lekker hedendaagse poptracks, die hiphop en dance verbinden met de jive uit de townships. En wie het nummer Sizi Freaks, met zangeres (en danseres) Moonchild Sanelly, opzet bij de buurtbarbecue, gaat zeker nieuwe vrienden maken. We hebben de bijdragen van Gruff Rhys en Damon Albarn in het wat sentimentele slotlied See the World niet eens nodig.