Eerste VIP Art Fair op internet

Fameuze galeries als David Zwirner, White Cube en Gagosian gaan experimenteren met de online verkoop van werken van kunstenaars als Damien Hirst, Jeff Koons en Richard Prince.

Van onze verslaggever Victor de Kok

VIP Art Fair, een nieuwe virtuele kunstbeurs, moet aantonen of vermogende kunstverzamelaars bereidt zijn via het wereldwijde web voor hedendaagse kunst te winkelen.

Van 22 tot en met 30 januari 2011 geeft een ticket van 100 dollar – na twee dagen 20 dollar – ingang tot virtuele ruimtes van de verschillende internationale galeries. Eenmaal op de site is de gang van zaken vergelijkbaar met een ‘live’ beurs. Potentiële kopers bekijken kunstwerken vanuit verschillende hoeken, kunnen inzoomen op details, en luisteren naar interviews. Het veilen van de kunstwerken verloopt via MSN, Skype of telefoon.

De online verkoop van kunst is de laatste jaren stijgende, maar richt zich doorgaans op lager geprijsde werken. De initiatiefnemers van de VIP Art Fair hopen met de proef ook voor de duurdere kunst een online markt te vinden. Mocht het evenement een succes blijken, dan volgen er meer online kunstbeurzen. Er nemen geen Nederlandse galeries deel aan het experiment.

Grote belangstelling

Toch wacht Edo Dijksterhuis, directeur van Art Amsterdam, de VIP Art Fair met grote belangstelling af. ‘Het was wachten tot dit ging gebeuren, ik vind het een spannend initiatief. Deze online beurs toont extra mogelijkheden in de communicatie naar de klant. Ik ben wel benieuwd hoe het technisch gaat verlopen. Er is namelijk geen fysiek contact tussen de verzamelaar en het kunstwerk, en dat is toch een heel belangrijk aspect. Wij zullen de ontwikkelingen volgen.’

Twee New Yorkse koppels – verzamelaars James en Jane Cohan en internetingenieurs Jonas en Alessandra Almgren – werkten meer dan twee jaar aan de veilingsite van VIP Art Fair, waarin de nieuwste foefjes op IT-gebied zijn verwerkt.

Dat de verkoop van kunst via internet aan een opmars bezig is, blijkt uit verkoopcijfers van online veilinghuizen als Cristie’s. Daar steeg de online verkoop in 2009 met 40 procent en komt nu al meer dan een kwart van alle biedingen via internet binnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden