Recensie Film

Eerder geestig dan eng, is Isabelle Huppert in Greta. Maar soms hoeft een thriller ook niet eng te zijn ★★★☆☆

De lol van Greta zit ’m in de ietwat droogkomische uitvoering en wonderlijke combinatie van actrices Chloë Grace Moretz en Isabelle Huppert. 

Het klikt wel tussen de personages van Chloë Grace Moretz en Isabelle Huppert in Greta.

Thriller

Regie Neil Jordan.

Met Isabelle Huppert, Chloë Grace Moretz, Maika Monroe, Stephen Rea.

98 min., in 43 zalen.

Serveerster en prille twintiger Frances (Chloë Grace Moretz) ziet een mooie lederen tas staan in de metro te New York, kennelijk vergeten door de vrouw wier naam en adres ze op een pasje aantreft als ze de inhoud inspecteert: ene Greta Hideg uit Brooklyn. Een Franse dame en pianolerares (Isabelle Huppert), zo blijkt als ze de tas retourneert. Het klikt wel tussen de twee. Frances heeft net haar moeder verloren aan kanker, Greta’s dochter studeert ver weg in Parijs, dus waarom niet samen wat leuke dingen doen? Koken, wandelen, beetje keuvelen.

Beste vriendin en huisgenoot Erica (Maika Monroe) vertrouwt het niet. Toch een beetje een gek en opdringerig oud vrouwtje, die Greta, en al vlot in de film zijn er de voortekenen die weinig goeds voorspellen. Dat gebonk achter de piano, thuis bij Greta, zijn dat echt de buren die hun huis verbouwen?

Greta is een Iers-Amerikaanse coproductie van Neil Jordan, de 69-jarige regisseur die begin jaren negentig een wereldwijde hit had met The Crying Game. Voor de geruchtmakende plotwending van dit drama over de IRA en Noord-Ierland werd destijds een speciale campagne opgezet: verklap ’m niet!

Wie z’n thrillers graag zo blanco mogelijk nuttigt, doet er goed aan vooraf niet naar de juist opvallend vol spoilers gepropte trailer van Jordans nieuwe speelfilm te kijken. Al is de voorkennis bij Greta niet echt hinderlijk: het verhaaltje over de naïeve Amerikaanse serveerster en de mesjokke Franse dame leunt op voorspelbare plotwendingen en gangbare schrikeffecten; die ziet iedereen wel aankomen. De lol van de film zit ’m in de ietwat droogkomische uitvoering en wonderlijke combinatie van actrices. Moretz, de wat dromerige oer-Amerikaanse ex-kindster (Kick-Ass, Hugo) tegenover de 66-jarige Franse steractrice, die zich uitleeft in de almaar minder verborgen maniakale trekjes van de excentrieke Greta. Niemand kan zo knap een fractie van een seconde haar blik bevriezen als Huppert. Eerder geestig dan eng, is dat. Maar soms hoeft een thriller ook niet eng te zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden