Filmrecensie Sir

Eerder aangenaam sprookjesachtig dan harde realiteit in Sir over de liefde tussen ongelijken, drie sterren

De filmgeschiedenis staat bol van verhalen waarin een rijke man valt voor een vrouw van lagere komaf, of vice versa. Van My Fair Lady tot Pretty Woman en van My Man Godfrey tot Titanic; het standsverschil zorgt vaak voor gedoe, maar staat de liefde niet in de weg.

Een beeld uit Sir, in India. Beeld Film beeld

Als westerse filmkijker verwacht je dan ook dat ze elkaar wel zullen krijgen, de welgestelde Ashwin en zijn dienstmeid Ratna in Sir, de eerste speelfilm van Rohena Gera. Maar deze romance speelt zich af in India, waar het kastenstelsel nog springlevend is. Een verschil in afkomst laat zich hier niet zomaar overbruggen.

Kastenstelsel

Gera, die werd geboren in India en film studeerde in de Verenigde Staten, groeide zelf op in een huis met personeel en zag om zich heen hoe bedienden werden uitgebuit. Haar film stelt de hardnekkige kastendiscriminatie in India aan de kaak, maar doet dat op een luchtige manier. Op het eerste oog is Sir gewoon een vrolijk romantisch drama.

Plattelandsmeisje Ratna (met pit gespeeld door Tillotama Shome) is jong weduwe geworden. Haar man overleed een paar maanden na de voltrekking van hun gearrangeerde huwelijk. Om haar lage status te ontvluchten gaat ze naar Mumbai, waar ze een betrekking vindt in het huis van Ashwin (Vivek Gomber). Ashwin komt uit een rijk nest, maar heeft als ruimdenkende, in het buitenland opgeleide man toch wat bedenkingen bij het concept van een inwonende bediende. Het liefst benadert hij Ratna als gelijke, al is dat natuurlijk schijn: ze blijft personeel.

Liefde boven alles

Het is knap hoe Gera van een voorspelbaar uitgangspunt een fris en onderhoudend drama maakt. Handig schetst ze de complexe sociale verhoudingen en de ontluikende liefde tussen Ratna en Ashwin. Dat het een volledig onmogelijke liefde is, maakt de film goed duidelijk, net als het hypocriete karakter van de hele situatie. Want waarom zou het eigenlijk niet kunnen, een liefde tussen ongelijken?

Sir, geselecteerd voor het Semaine de la Critique-programma van het filmfestival van Cannes, lijkt soms te mooi om waar te zijn. Zo is Ashwin een echte droomman en laat de opmerkelijk onafhankelijke Ratna zich nergens door ontmoedigen. Daarmee is de film toch eerder een sprookje dan een realistische kijk op een benauwend sociaal stelsel. Maar een fijn sprookje is het wel.

Sir
Genre: Drama
Regie: Rohena Gera
Met: Tillotama Shome, Vivek Gomber
96 min., in 22 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.