Eenzaam in het schijnsel van de Taiwanese neonreclames

Venetië presenteert Taiwanees talent. Regisseur Lee Kang-sheng wordt gezien als auteur van de toekomst...

‘Taiwan is geen Europa’, zegt regisseur Lee Kang-sheng droogjes. ‘Onze maatschappij is ongelooflijk conservatief. De naaktscènes in mijn film komen daar veel harder aan dan hier.’

Op het festival van Venetië ging dinsdag Help Me Eros in première. Voor de watchers – de critici en de distributeurs van artfilms – was dat een moment om naar uit te kijken. Sinds zijn debuut The Missing, op het filmfestival van Rotterdam IFFR bekroond met een Tiger Award, wordt Lee gezien als een auteur van de toekomst.

Na het poëtische The Missing, over het verlies van dierbaren, heeft Lee nu een film gemaakt waarin hij zich somber toont over hedendaags Taiwan. Help Me Eros gaat over een 28-jarige handelaar in aandelen die in korte tijd al zijn bezit is verloren. Als een geestverschijning dwaalt hij stoned door Taipeh.

In het schijnsel van neonreclames gaat de man op zoek naar geborgenheid. Daartoe wendt hij zich tot een consulente van een zelfhulplijn, een vrouw waarmee hij mailt en belt en die in zijn fantasie almaar begeerlijker wordt. In werkelijkheid is deze Maria een dikke, ongelukkige vrouw, wier echtgenoot haar dwingt dagelijks ingewikkelde gerechten uit te proberen.

‘Ik wil uitdrukking geven aan het gevoel waarmee de jongeren in Taipeh worstelen’, vertelde Lee op de persconferentie. ‘Het leven is veel sneller geworden. Het is eten, afrekenen, en dan alweer heel snel honger krijgen. Dat zie je ook in het werk, en in de liefde. De intieme verbintenis maakt plaats voor een korte sensatie. Voor rust of bezinning is gewoon geen tijd meer.’

Met Help Me Eros toont Lee zich een regisseur die de kracht van het beeld kent. Het best is hij in shots van gebouwen of stedelijke lokaties. De welvaart wordt teruggebracht tot gestaalde eenzaamheid. Aan de andere kant zijn er momenten in de film waarop de regisseur zich te naïef opstelt. De seks in de film – veel acrobatische toeren met de luchtig geklede meisjes van de notenbar – neigt naar exploitatie.

Lee vertelde problemen te hebben gehad met de casting. Er zijn in Taiwan weinig vrouwen die zich bloot durven te geven. ‘Mijn actrices hebben dit gedaan ondanks vaak grote druk van hun familie. Het zegt veel over de verwarde staat van mijn land. Dat er nog veel conservatisme in de hoofden zit, terwijl op straat alles mogelijk is.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden