Een zwaarlijvig zelfportret van Ruben Steeman

Dagboek in tekeningen

Ruben Steemans bundeling van dagtekeningen levert een magistrale dikkerd barstensvol poëzie op. Twaalf jaar lang tekeningen, waarin de krullen langzamerhand in arabesken veranderen.

Beeld Robert Steeman

Bij obesitas denk je niet meteen aan een boek. Totdat je 2500 Dagen RuSt hebt gezien en gewogen, een bundeling van de daily drawings die Ruben Steeman al jarenlang plaatst op zijn website Elkedagrust.nl. 3,5 Kilo weegt het ding en het is met 15 centimeter 'het dikste boek van de eeuw' volgens de auteur, die dan ook een ware odyssee langs Nederlandse binders moest maken voordat Tim Beijer uiteindelijk bereid bleek de klus te klaren. In een hemelsblauwe band met zwierige, zilveren typografie zijn 2.500 tekeningen gestapeld en als je die elk tien tellen aandacht geeft, heb je het boek na zes uur uit.

Dagboek

Maar verkijk je niet op deze dikkerd, want hij zit barstensvol poëzie. De zwartwitte prenten van Ruben Steeman brengen in beeld wat hij dagelijks meemaakte en verraden veel, nee, álles over zijn manier van kijken. Dit getekende dagboek bevat geen feitelijkheden (wie er aanbelde, hoeveel graden het buiten was, wat hij op zijn brood smeerde), wel associaties die opborrelden door iets wat hij die dag beleefde. De lezer mag raden wat de aanleiding geweest zou kunnen zijn: op tekening 2.704 (Steeman tekent op zijn website nog steeds door) zien we bijvoorbeeld hoe Ruben met zijn hoofd tussen de gekrulde hoorns van een mammoetskelet staat, de ogen vroom geloken, en het vermoeden rijst dat hij die dag naar Naturalis is geweest. Maar voor hetzelfde geld had hij gedroomd over prehistorische wezens.

Belangrijker is dat het een mooie tekening oplevert en dat is een van de verbluffende kanten van dit project: twaalf jaar lang constant hoge kwaliteit leveren (pas vanaf 2009 sloeg hij geen publicatiedag meer over), ook als je geen zin of inspiratie hebt.

Beeld Ruben Steeman

Karakteristieke krulletjes

Voor de Volkskrant heeft Steeman vier jaar meegeschreven aan De Recensiekoning, een rubriek die kritisch keek naar 'de kwaliteit van kraanwater, de klinkers in de Kerkstraat, medicijnen, een droom, die chick waarmee we gisteren gezoend hebben. Alles.'

Kijken naar alles en niets te min vinden voor het maken van iets moois, is ook de houding waarmee hij zijn leven tekent. Aan die houding is in de afgelopen jaren niets veranderd, aan de stijl wel degelijk. Als je plaat 0014 (mannelijke figuur zit op drie gestreepte kussens) vergelijkt met plaat 1.014 (mannelijke figuur stapelt piramidevormig bekertjes op), dan valt op hoeveel strakker en soberder het werk is geworden. Nóg duizend tekeningen verder is de evolutie voltooid en dat zie je eigenlijk vooral aan het kapsel: Rubens karakteristieke krulletjes zijn gaandeweg arabesken geworden die aan elke tekening iets frivools geven. Hoe ernstig en ingetogen de figuur ook kijkt, de springveertjes op zijn hoofd dansen ludiek door het beeld.

Ruben Steeman, 2500 Dagen RuSt, 100 euro. Er zijn 250 exemplaren gebonden. Expositie in Nederlands Stripmuseum in Groningen, t/m 1/2. Uitgeverij Scratch Books overweegt een handelseditie.

Beeld Ruben Steeman
2500 dagen rust. Beeld -

Dik is in

Bij uitgeverij Glénat verscheen eerder dit jaar het stripboek La Proie (de prooi) van David De Thuin, over de doldwaze avonturen van de figuurtjes Tipôme, Bumble en Topuf rond de berg Pire-Aînée. Dit boek telt 1.000 bladzijden en 10.000 stripkaders. Net als bij 2500 dagen ruSt zijn de maten fors: 170 x 240 mm. Prijs 49 euro.

Beeld Ruben Steeman
Beeld Robert Steeman
Beeld Robert Steeman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.