Recensie Jeremy Denk

Een waanzinnig idee, dat Jeremy Denk gelukkig toch uitvoerde: een tijdreis door zeven eeuwen westerse muziekgeschiedenis ★★★★☆

Natuurlijk is het een waanzinnig idee om zeven eeuwen westerse muziekgeschiedenis door te spitten op de piano en nog op een dubbel-cd te zetten ook. De Amerikaan Jeremy Denk zal er de deftige Meesterpianistenserie in het Concertgebouw niet mee halen. Maar het Lincoln Center in New York zei gelukkig ‘ja’, toen hij als avondvullend recital een tijdreis voorstelde die begint rond het jaar 1300 en eindigt rond 2000.

De eerste cd reikt van de middeleeuwer Machaut tot de barokreus Bach, de tweede van de 18de-eeuwer Mozart tot de 20ste-eeuwse Hongaar György Ligeti. Het breukvlak in de 18de eeuw is geen toeval, schrijft Denk in zijn lucide toelichting. Tot Bach heerst het horizontaal ingerichte contrapunt, de kunst om twee (of meer) melodische lijnen te vervlechten. Vanaf Mozart domineert het verticale akkoord, waarmee, schrijft Denk, het emotionele drijfzand in de muziek zijn entree maakt.

Wie vreest voor schools pianospel rekent buiten Denks rijke verbeelding. Hij is Scarlattiratelaar, Schumannbedwinger en Stockhausenvirtuoos ineen. Triste plaisir, dat prachtige chanson van de 15de-eeuwer Gilles Binchois, blijven we eindeloos draaien.

Klassiek

Vier sterren

Jeremy Denk