NieuwsMode

Een Vogue met alleen maar witte T-shirts en spijkerbroeken

Voor hun eindexamen maakten twee Rietveldstudenten een dwarse variant op de bekende modeglossy Vogue.

De pagina uit Vogue (links) en de persiflage (rechts) van Oet en Arngaard.

Stel je voor: een Vogue met alleen maar witte T-shirts en spijkerbroeken. Line Arngaard (26) en Sonia Oet (26), twee studenten van de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie zijn er onlangs op afgestudeerd. Hun magazine, getiteld ‘A March Issue’, is een eigenzinnige kopie van een maartnummer van de Britse Vogue. 

Een dikke 372 pagina’s met dezelfde luxe uitstraling, maar zonder onbetaalbare mode en onbereikbare schoonheidsidealen. Want de eindexamenstudenten hebben alle foto’s van modellen en andere mensen vervangen door foto’s van vrienden, familie en kennissen. Ze vroegen hen dezelfde pose aan te nemen, maar ook om een spijkerbroek en T-shirt aan te trekken.

Dus wat eerst een gelikte Chaneladvertentie was, is nu een foto van een donker meisje met dikke dreadlocks. Het Chanellogo is enigszins vervormd. Zo voorkomen Arngaard en Oet dat ze door Chanel of een ander luxemerk voor de rechter worden gesleept én houden tegelijk het magazine herkenbaar voor de lezer – je hoeft niet heel goed te zijn ingevoerd in de luxe modematerie om de meeste logo’s te herkennen. ‘Eigenlijk is het begonnen als een grap. Ik studeerde al een paar jaar aan de modeafdeling, maar kon me steeds minder identificeren met die wereld. Ik begon me steeds meer af te vragen voor wie al die kleren nou helemaal bedoeld zijn’, zegt Oet.

Ze besloot zich alleen nog maar bezig te houden met kleding waarin iedereen zich lekker voelt. Precies: een wit T-shirt en een spijkerbroek. Een paar avonden brainstormen met medestudent Arngaard van de grafische afdeling leverde het idee op om zelf een tijdschrift te maken, met kleding die mensen wel dragen. 

Een paar maanden geleden begonnen ze een crowdfundingactie om de ruim vierduizend euro op te halen die ze nodig hadden voor de beoogde 500 exemplaren. Doordat ze zelfs iets meer binnenhaalden, konden ze 600 exemplaren laten drukken, die bijna allemaal zijn verkocht tijdens de open dagen van de Rietveld Academie, afgelopen weekend.

‘Dit magazine is een speelse vorm van commentaar op de stress die de modewereld met zich meebrengt. Maar het maakt óók duidelijk dat mode veel meer is dan alleen maar kleding. Want hoewel in ons magazine helemaal geen high-end fashion staat, heeft het net zo’n modieus en luxe gevoel als een echte Vogue’, zegt Oet. 

Dat het een Vogue moest zijn, lag voor de hand; dat is immers de Queen Bee onder de modeglossies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden