omslagverlicht venster

Een verlicht venster is op een omslag een vraagteken

Erik van den Berg bespreekt wekelijks opmerkelijke omslagontwerpen. Deze week: een raam in de nacht is een goed motief.

Omslag van Romek Marber voor Maigret's First Case van Georges Simenon (Penguin, 1963).

Wat spookt buurman daar uit, om middernacht? Een gestalte in een nachtelijk venster roept vragen op. Maar pas op: uit Alfred Hitchcocks filmklassieker Rear Window (1954) weten we dat nieuwsgierigheid een prijs heeft. James Stewart, die met verrekijker en telelens zijn schimmige achterbuur in de gaten houdt, overleeft het gespioneer maar net.

Een goed motief dus, zo’n raam in de nacht. Want wat zien we? Een onschuldige burger, een aanstaand slachtoffer of een op zijn kans loerende crimineel? Ontwerpers maken graag gebruik van die spanning. Kijk maar naar Maigret’s First Case, de Engelse vertaling van George Simenons La première enquête de Maigret, in 1963 door Penguin-ontwerper Romek Marber voorzien van een sinistere raamscène in zwart en groen.

Affiche van Dick Bruna voor de Zwarte Beertjes-pockets van uitgeverij A.W. Bruna, 1968.

Het kan ook genoeglijker, zoals in Dick Bruna’s promotie-affiche uit 1968 waarin we een door een raam omlijst beertje zien, verdiept in een boek. Het is zo’n sprekend ontwerp, dat de eerder door uitgeverij Bruna gebruikte slogan – ‘Blijf ’s lekker thuis met ’n Zwart Beertje’ – achterwege kon blijven.

Hoesontwerp door Leo Boudewijns voor de lp Day by Night van Doris Day (Philips, 1957).

Nog kaler en gedurfder is Leo Boudewijns zwart-wit omslag voor de lp Day by Night van zangeres Doris Day (Philips, 1957), de opvolger van haar bestseller Day by Day. Het venster lijkt hier op een tralievenster, wat past bij de naar binnen gekeerde night songs op het album.

Omslag Bill Bragg voor Graham Greene: The Human Factor (The Folio Society, 2008).Beeld The Folio Society

Bill Bragg kennen we van zijn omslag voor The Evenings, de Engelse vertaling uit 2016 van De avonden van Gerard Reve. Voor de bibliofiele uitgeverij The Folio Society maakte hij acht jaar eerder een net zo sterk omslag voor The Human Factor van Graham Greene. Ook hier een woordloze afbeelding, aansluitend bij de ijzige sfeer in zijn spionageroman.

Omslag van Rouwhorst + Van Roon voor Laura van der Haar: Een week of vier (Podium, 2020).

Ron van Roon zoomt wat verder uit dan Bragg en laat ook de (subtropische) omgeving meedoen op Laura van der Haars Een week of vier, een actuele griezelroman waarin een alleenstaande moeder in een vreemde stad besmet raakt met een dodelijk virus. Hoe moet dat aflopen? Kan dat licht in het duister ook eens wél goed nieuws betekenen?

Omslag Studio Jan de Boer voor Jens Vern: De macht van K., verschijnt november bij uitgeverij Volt.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden