Omslag Koffer

Een verhaal over verlies en ontheemding, dan is een koffer op de omslag bijna onvermijdelijk

Symbolen van ontheemding en verlies.

Armando Lucas Correa: De verloren dochter

Ontwerp Laura Klynstra/

DPS Design & Prepress Studio.

Boekerij; € 19,99.

Een koffer is een zielloos ding. Kijk maar wat Wikipedia erover zegt: ‘Een mobiel opbergsysteem, dat bestaat uit twee spiegelbeeldige helften die met scharnieren aan elkaar verbonden zijn.’ Maar ho, met zo’n functionele ­definitie zijn we er nog niet, want ook op levenloze objecten kunnen emoties en betekenissen worden geprojecteerd.

Gevoelens van ontheemding en verlies bijvoorbeeld, getuige de omslagen van nogal wat recente oorlogsromans. De ‘mobiele opbergsystemen’ staan daarop symbool voor onvrijwillige ­migratie, zoals op de boeken van de Cubaanse, naar New York geëmigreerde Armando Lucas Correa.

Diens op feiten gebaseerde roman De verloren dochter (oorspronkelijk La hija olvidada) verbindt een ontsnapping uit nazi-Duitsland met het bloedbad dat SS’ers op 10 juni 1944 aanrichtten in het Franse dorp Oradour. Correa’s voorgaande bestseller Het Duitse meisje (La niña ­alemana) stoelde eveneens op ware gebeurtenissen: de ­tragedie van de oceaanstomer St. Louis, waarop negenhonderd joodse vluchtelingen in mei 1939 veilig naar Havana hoopten te ontkomen.

Ook op oorlogsromans waarin de Holocaust niet op de voorgrond staat, spelen koffers een rol. In Het dameskoor van Chilbury van Jennifer Ryan (The House of Books, 2017) proberen Engelse vrouwen in 1940 oude rolpatronen te doorbreken. In Sarra Mannings De laatste dans (De Fontein, 2016) raakt een Engels meisje in 1943 verslingerd aan een Amerikaanse piloot. En in Over de grens van Mechtild Borrmann (A.W. Bruna, 2019), De vrouwen van Lingenfels van Jessica Shattuck (Nieuw Amsterdam, 2017) en Weesmeisje nr. 8 van de Amerikaanse Kim van Alkemade (HarperCollins, 2016) is de oorlog voorbij, maar woekert de ellende voort.

Dichter bij huis blijft de roman Vrij spel van ­Carlijn Vis (Atlas Contact, 2012), een terugblik op het verzetsverleden van haar grootmoeder, een koerierster voor Vrij Nederland die wordt gezocht door de Gestapo en via Spanje ontkomt naar ­Engeland.

Dat de rolkoffer maar zelden wordt gezien op omslagen, is niet vreemd. Airbnb heeft nog weinig lezenswaardigs opgeleverd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden