Recensie Jess Sah Bi & Peter One

Een topplaat van de Afrikaanse Simon & Garfunkel, uit de vergetelheid gebracht (vier sterren)

Wereld

Albumhoes Jess Sah Bi & Peter One: Our Garden Needs Its Flowers Beeld foto

De catalogus van het Amerikaanse liefhebberslabel Awesome Tapes from Africa wordt steeds rijker, en vooral diverser. Labelbaas Brian Shimkovitz ontdekt nog altijd prachtige Afrikaanse platen die ooit hebben gestraald in het land van herkomst, meestal uitgegeven op cassette, maar daarna in de vergetelheid zijn geraakt.

De nieuwste revelatie komt uit Ivoorkust, waar de plaat Our Garden Needs Its Flowers in 1985 al  verwarring schiep. De zangers Jess Sah Bi en Peter One combineerden Amerikaanse folk en rootsmuziek, duidelijk geïnspireerd door Neil Young en Simon and Garfunkel, met traditionele vissers- en wiegeliedjes uit de Ivoriaanse dorpen. Een vreemde combinatie, vooral voor de Afrikanen, die over het algemeen weinig op hadden met americana en hippiemuziek uit de Laurel Canyon. Maar de plaat bracht het duo eind jaren tachtig wel tot Afrikaans sterrendom. Jess Sah Bi en Peter One speelden in voetbalstadions van Togo tot Benin.

Jess Sah Bi & Peter One Beeld foto

Maar in de vroege jaren negentig werden duo en plaat keihard vergeten. De debuutplaat werd nooit heruitgegeven en was dus ruim dertig jaar niet verkrijgbaar. Tot Shimkovitz er de hand op wist te leggen.

Wat een parel van een album. De liedjes, gezongen in het Frans, het Engels en het Gouro – een Ivoriaanse streektaal – zijn een verbluffende mix van country en Afrikaanse pop. Een nummer als Kango begint met kampvuurgitaartjes en een mondharmonica, in een wiegend countryritme. Maar als de zachte vocale harmonieën daarna het nummer komen binnendrijven, belanden we toch echt in West-Afrika. In de zachtmoedige protestliederen Apartheid en African Chant zingen de Ivorianen werkelijk als Paul Simon en Art Garfunkel, maar dan in een Afrikaanse wedergeboorte. Doe uzelf een plezier en luister tenminste één keer naar deze heerlijke muzikale zinsbegoocheling.

Jess Sah Bi & Peter One: Our Garden Needs Its FlowersAwesome Tapes from Africa/ Konkurrent