Een spannend spel van aantrekken en afstoten

Korzo producties en Nederlands Dans Theater bundelen wederom hun krachten, maar tonen niet veel nieuws. Hoogtepunt is Exceptions Occur van en door Tom Weinberger, met danseres Milena Twiehaus.

De dansvoorstelling Exceptions Occur tijdens Voorjaarsontwaken. Beeld Rob Hogeslag

Voorjaarsontwaken is een minifestival dat beginnende choreografen de kans geeft hun werk te presenteren. Het is een traditie van het Haagse Korzo, al decennia een dansproductiehuis van belang. Tegenwoordig werken Korzo en Nederlands Dans Theater vaak samen als het gaat om talentontwikkeling. Zo ook nu. En dat is niet onverdeeld positief.

Bundeling van krachten: goed idee. Maar niet als het een uitholling van elkaars concepten dreigt te worden. Editie 2015 levert een gevarieerde avond op, maar de fan van beide huizen zal niet veel nieuws tegenkomen. Twee van de vijf stukken zaten in Switch 2015, een benefietprogramma van NDT. Een derde choreografie was al te zien in de serie All there is van Korzo. Het is begrijpelijk deze werken meer speelbeurten te willen geven, maar in dat geval vraag je je af of de samenwerking niet beter had gekund: een exclusief Haags talentprogramma op (klein) tournee door Nederland, dat moet met de naam en faam van deze coproducenten toch mogelijk zijn? Doe dan iets met Here we live and now en Up & Coming Choreographers, nog twee Korzo/NDT-evenementen voor aanstormende choreografen.

Paringsdans

Intussen dansten de dansers zich in het zweet en passeerden een paar parels de revue, met als hoogtepunt Exceptions Occur van en door ex-Batsheva danser Tom Weinberger. Samen met danseres Milena Twiehaus geeft hij een eigen draai aan de Gaga-stijl van Batsheva's artistiek leider, Ohad Naharin. Met het publiek in een carré om hen heen, gaan ze een spannend spel van aantrekken en afstoten aan, dat doet denken aan de kwetsbaarheid en harkerigheid van twee jonge vogels die nog niet precies weten hoe een paringsdans werkt.

Bijna neus aan neus kijken ze elkaar aan, om plots weg te stuiven. Ook dan, op grote afstand en vaak in een diagonaal, houden ze elkaar nauwlettend in de gaten. De lijven zijn voortdurend in beweging, met veel straffe lijnen en hoeken, maar toch altijd in een organische flow. Gaandeweg worden het contact en de communicatie intiemer, met korte aanrakingen, wat betekenisloze kreten over en weer en unisono frases.

Synergetisch geheel

Ook het duet Once upon a time, fabelachtig verfijnd gedanst door Menghan Lou (tevens de choreograaf) en Roger van der Poel, zou zo op tournee kunnen. Wederom een verhaal over twee mensen die langzaam nader tot elkaar komen - beginnend bij individuele exercities in twee parallelle lichtbanen, eindigend in een confrontatie waarbij de mannen samen een sculpturaal, synergetisch geheel vormen.

De minst publieksrijpe bijdrage was Braille, van de Japanner Kenzo Kusuda. Hij laat de klassiek Indiaas geschoolde danseres Indu Panday oprijzen uit een soort witte wolk, gemaakt van opbollende stof. Ze gaat enige strijd aan met het materiaal en zichzelf, maar veel verder dan het eerste zoete droombeeld komt de choreograaf niet. Alsof hij blind is geweest voor haar danskwaliteiten.

Voorjaarsontwaken
Door: Korzo producties en Nederlands Dans Theater. 20/5, Korzo theater, Den Haag. T/m 23/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden