Een smartphone vereeuwigt én vernietigt alles

Jongeren worden opgeroepen rond de 15-plussers-voorstelling Metro selfies van sterfscènes te uploaden (#sterfie's).

MetroBeeld Sanne Peper

Leuk dat De Toneelmakerij probeert de mobiele telefoon actief te betrekken in een theatervoorstelling. Jongeren worden opgeroepen rond de 15-plussers-voorstelling Metro selfies van sterfscènes te uploaden (#sterfie's), een game te spelen en een videoblog te volgen. Maar dan moeten de makers wel de alom aanwezige iPhone en het 'ik-leg-alles-vastgedrag' van jongeren minder moralistisch benaderen dan Roel Adam nu doet in zijn nieuwe toneeltekst. Daarin krijgt het apparaat al snel de rol toebedeeld van bedrieglijk instrument dat met zijn foto- en filmmogelijkheden het echte voelen en de doorleefde ervaringen van de radar duwt.

Eigenlijk is de boodschap: een smartphone legt alles vast voor de eeuwigheid, maar maakt alles tegelijkertijd dood omdat de gebruiker niet meer voelt dat hij leeft. Om dit te onderstrepen, haalt Adam nogal wat overhoop. Hij mengt de tragische mythe van Orpheus en Eurydice met het bloeddorstige verhaal van Dracula. Zelf neemt hij met satanisch genoegen de rol van vampier voor zijn rekening, een monster dat ondergronds huist in een metrostation en zich voedt met écht geluk en écht verdriet. Via beveiligingscamera's spot hij het meisje Eurydice (Nhung Dam) dat in haar bruidsjurk zweeft door metrogangen. Ze staat op het punt te trouwen met Orpheus (Sander Plukaard), die haar van straat heeft geplukt. Later blijkt zij een Aziatische bootvluchteling écht verdriet! waarmee de actualiteit geforceerd de voorstelling in wordt gefietst. Eurydice heeft iets op haar geweten, tijdens deze dramatische vlucht. Dracula dwingt haar tot herbeleving, via beeldflitsen van een overvol bootje op woelige zee.

Schone-schijnfoto's

Op toneel zit een sound- en videodesigner opzichtig achter computerschermen. Hij manipuleert een videomuur vol fragmentarische beelden uit de grote stad en het verliefde leven van Eurydice en Orpheus. Multimuzikant Beppe Costa voorziet de strijd tussen eeuwigheid en sterfelijkheid van gevoelige treurliedjes dat kan hij als geen ander, dan proef je in Metro even de emotie. En af en toe spelen Dam en Plukaard leuk hun eerste dates uit, live, als flashbacks. Veel ruimte krijgen ze niet in Metro. Het is vooral een orerende Adam die als Dracula afgeeft op het verpakken van het leven in schone-schijnfoto's: 'Wat weten jullie van bloed en tranen?' Je zou hem willen antwoorden: 'Wat weet jij van smartphones?

Metro door De Toneelmakerij. Vanaf 15 jaar. Regie: Liesbeth Coltof. Gezien: 27/9, Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 22/11.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden