Een smaakgids in het enorme media-aanbod

Cinekid brengt op de 20ste editie twee uitersten: Disney en een oorlogsfilm voor kinderen. ‘Ons culturele aanbod is vanwege het kleine taalgebied zeer beperkt.’..

Een plagerijtje? Dat is allerminst de bedoeling. Directeur Sannette Naeyé van Cinekid, het film-, televisie- en nieuwe mediafestival voor de jeugd dat vandaag op diverse plaatsen begint, heeft er bewust voor gekozen de 20ste jubileumeditie met een groot Disney-programma op te luisteren. Natuurlijk – Naeyé weet ook wel dat Cinekid de naam heeft juist een alternatief voor massa-amusement te bieden. Maar dat wil niet zeggen, stelt Naeyé, dat Disney per definitie slecht is, en elke verantwoorde kinderfilm uit Scandinavië goed.

‘Disney heeft een ongelooflijk belangrijke rol gespeeld in de cinematografie voor kinderen. Een rol die nooit overschat kan worden. Wij bieden een totaaloverzicht van wat de Disney-studio’s hebben gemaakt. Dat betekent meteen ook dat we een overzicht bieden van de animatietechnieken die in de loop der jaren zijn ontwikkeld.’

De programmering van het Disney-programma kan vanuit diverse perspectieven worden beoordeeld – van kunsthistorisch tot aan maatschappelijk. Naeyé: ‘Wat ik belangrijk vind, is dat Disney de beeldcultuur voor kinderen voor een groot deel heeft bepaald. Alle knuffels zijn gemodelleerd naar Disney’s iconografie. Schattige diertjes met te grote ogen.’

De Russische filmmaker Sergei Eisenstein (Pantserkruiser Potemkin, 1925) heeft eens gezegd dat Sneeuwwitje (1937) een breukpunt vormde in de filmgeschiedenis. ‘Wij vinden diezelfde Eisenstein nog altijd interessant vanwege zijn rol in de cinematografie. Maar zelfs de diehards zullen raar opkijken als je zijn films zonder inleiding vertoont. Dat geldt niet voor Disney. Er is geen kind dat vreemd opkijkt als je het zomaar Sneeuwwitje voorzet.’

De film waarmee Cinekid volgende week zijn Amsterdamse editie opent – Zozo van Josef Fares – sluit nauwer bij het imago van het festival aan. De Zweedse productie, over een jongen die belegerd Beiroet ontvlucht, gaat confronterende beelden niet uit de weg. ‘Toen ik de film selecteerde, was het nog rustig in Beiroet. Tot mijn ontsteltenis werd de film almaar actueler. Een belangrijke film.’

Cinekid geeft Zozo het leeftijdsadvies 8-plus. Maar volgens de officiële Kijkwijzer zou Zozo het predicaat 12 jaar en ouder krijgen. Naeyé: ‘Die organisatie moet kiezen tussen de kwalificatie 6 jaar en ouder of 12 jaar en ouder. De optie 9-plus wordt daar binnenkort aan toegevoegd. Dat is maar goed ook. Zozo verliest anders al zijn publiek. 12-plussers zijn met geen stok naar een film te krijgen waarin een jonger kind de hoofdrol speelt.’

Het 20-jarig bestaan is voor Cinekid aanleiding dit jaar diverse ‘cadeautjes’ weg te geven. Ruim 4500 scholieren zien onder meer Zozo tegen een flinke korting, en het festival heeft geïnvesteerd in een website – CinekidStudio.nl – waarop kinderen zelf clips en tekenfilmpjes kunnen maken.

Het blijft Cinekids ambitie om voor het publiek, en vooral ook voor het publiek met een niet-Nederlandse achtergrond, als smaakgids te fungeren. De organisatie werkt aan een groslijst met films die kinderen eigenlijk gezien moeten hebben. ‘Dat blijken films te zijn die hier nauwelijks worden vertoond. Ons culturele aanbod is vanwege het kleine taalgebied zeer beperkt. Met duwen en trekken proberen wij daar verandering in aan te brengen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden