Festivaltips Over het IJ

Een skatebaan als afwerkplek op Over het IJ Festival

Op het ruige, harde beton van de voormalige NDSM-werf in Amsterdam presenteert Over het IJ Festival tot en met zondag een kleine twintig locatievoorstellingen. Twee daarvan nemen foute handel op de korrel: mensensmokkel en identiteitsroof. Een skatebaan verandert hierdoor in een afwerkplek en een uithoek met loodzware balkenconstructies in een wifivrije kooi. Dolende mensen op desolate plekken – ze vragen zich af: wie zijn we nog als niemand ons meer ziet?

Cellisten van het Cello Octet Amsterdam in Instant Love van Via Berlin Foto Moon Saris

INSTANT LOVE

Zeven kortgerokte cellisten in jasjes van imitatiebont krassen over de snaren van hun instrumenten. Feller, harder, luider. Ze vormen tijdens INSTANT LOVE een muur van geluid tegen het monster dat op hen afrijdt. De vrachtwagen nadert de kwetsbare muziekinstrumenten gevaarlijk dichtbij. De laadbak heeft de musici zojuist ‘uitgekotst’ als lading Oost-Europese vrouwen. Ze zijn onder valse voorwendselen naar het lucratieve Westen gelokt, om te worden verhandeld aan een pooier. Met woeste klanken proberen ze nog te ontsnappen en het gevaar op afstand te houden. Tevergeefs, gladjakker King (Harald Austbø) heeft ze allemaal al aan ‘zijn roedel’ toegevoegd.

Hij zal ze later drogeren, verkrachten, mishandelen en filmen, zo horen we van de Roemeense Grace, het sexy hoerenlief van King (een aangrijpende rol van Dagmar Slagmolen). Hun identiteit vermorzelt hij door hun paspoort af te pakken en hen te chanteren met het online zetten van corrumperende beelden. Niet veel later kronkelen ze op de harde ondergrond bevallig aan zijn voeten. Mét cello’s en strijkstokken. Hun angst, wanhoop en onderdanigheid klinken door in het bonte scala aan cellocomposities, geschreven door Austbø. Van gebroken arpeggio’s tot zoetgevooisde gezangen en van lyrische melodieën tot scherpe dissonanten.

Het is gedurfd hoe muziektheatergroep Via Berlin met het Cello Octet Amsterdam op zomerfestivals een onuitroeibaar probleem als mensenhandel weet te vatten in spel en krachtige cellomuziek. En dat in een kale, ruige omgeving. De tekst van Ko van den Bosch liegt er niet om: het woord neuken spettert tussen de klassieke klanken door. Vooral Slagmolen laveert als stijlvolle Grace soepel tussen dit directe taalgebruik en de expressieve cellomuziek. Austbø gaat er als King wat te luidruchtig in – een gladde pooier wordt niet enger door veelvuldig te brullen. Maar het gehijg en geschreeuw gaan wonderwel goed samen met het musiceren op cello’s, met dank aan gedurfd acterende muzikanten, die niet vies zijn van een nummertje op het harde beton. Benieuwd hoe Via Berlin en het Cello Octet Amsterdam dit contrast volgend seizoen oplossen in een theaterversie van INSTANT LOVE.

IK

Ook het ironische IK van BonteHond neemt foute handel op de korrel. Op het ritme van de theatrale elektropop van REINDIER wordt daarin volop in identiteiten gehandeld. Onder het mom van gezinstherapie belanden twee ouders, hun ontspoorde dochter en nog een paar personages in een uithoek.. Een I-land zonder wifi waar een kwade genius (Victor Victor) mensen isoleert om hen hun ‘ware ik’ te laten terugvinden. Daartoe ontneemt hij hen eerst alles waaraan ze hun zelfbeeld ophangen, zoals hun profiel op Instagram en gooit hun herinneringen te grabbel.

IK van BonteHond

Vooral de jongste generatie (lekker herkenbaar en grappig gespeeld door Ayla Satijn) weet zich geen raad, nu het vloggen online stokt en het leven daardoor in hun ogen verdampt: ‘Als m’n volgers niet weten hoe het met me gaat, weet ik het zelf ook niet.’ De volwassenen blijken eveneens verslaafd aan aandacht en behept met nogal wat stoornissen. IK haalt daardoor wel erg veel overhoop – de voorstelling kent te veel losse eindjes. Maar de vet aangezette, muzikale komedie (ook bedoeld voor pubers) onderstreept wel hoe klem mensen komen te zitten wanneer persoonsgegevens in handen belanden van (kwaadwillende) derden.

Over het IJ Festival

Instant Love door Via Berlin & Cello Octet Amsterdam, gezien op Parkeerplaats Paal 8 (Oerol); vandaag te zien tijdens Over het IJ Festival, daarna theatertournee van 19/1 t/m 21/3 (***)

IK door BonteHond, gezien in Arjensdunne (Oerol), te zien tijdens Over het IJ Festival van 18 t/m 22/7 en tijdens Theaterfestival Boulevard van 6 t/m 11/8 (***)

Tips Over het IJ:

Assholism – Pink Flamingooo

Kleurrijke en verfrissend tegendraadse freakshow verkondigt de leer van het abnormaal zijn, in een met wodka en roze kots overgoten, exuberante kerkdienst. Vreemd, ontregelend, soms schokkend en soms ook gewoon saai, maar in elk geval ongewoon.

06-82087445 – Luit Bakker

Luit Bakker transformeert van testosterontische versiercoach naar onthechte Yoni-guru, van überman tot übervrouw kortom, maar speelt ook vanalles daartussenin. Bakker is een sterk fysieke speler die haar publiek verleidt tot een collectief beleefd ongemak, met een liefdevol, troostrijk slot.

Bloos – Marte Boneschansker

Lieve, intieme installatie op het festivalplein nodigt toeschouwers uit om in slaapkamersetting naar erotische ervaringen van anderen te luisteren.    

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.