'Een showfestival met veel politieke shit'

Echte muzikanten worden niet begrepen op het Songfestival. 'Nooit meer meedoen', zegt de Nederlandse inzending. In de zaal in Istanbul klinkt hoongelach als Griekenland zijn punten geeft....

Wapperend met een blauw-gele vlag, haar energieke nummer Wild Dances zingend, bestijgt Ruslana - die zichzelf heel treffend als 'wild' omschrijft - de tafel van de persconferentiezaal naast de Abdi Ipekçi Arena. De zangeres is een cultfiguur in de Oekraïne, waar ze films produceert en muziek maakt in haar studio. Evenals Re-union wist Ruslana de halve finale van vorige week door te komen. Re-union behaalde toen een zesde plaats.

'Ik geloof in mijn land, in de liefde, in God en in Europa', laat Ruslana, die geen Engels spreekt, via haar tolk weten aan een trits fotografen en honderden journalisten.

Toch was niet heel Europa de zangeres tot steun, maar waren het vooral de punten van de voormalig Oostbloklanden die haar aan de overwinning hielpen. Terwijl Ruslana - die niet genoeg krijgt van haar wilde muziek - nog naschalt, loopt Paul de Corte, zanger van Re-union, verslagen de arena uit. Collega Pennisi heeft nog meer tijd nodig om bij te komen. 'Alle Oost-Europese landen hebben elkaar gesteund, terwijl de westerse landen elkaar lieten vallen', zegt De Corte. Het enige land dat Nederland meer dan vijf punten toebedeelde was buurland (!) België.

Dat het liedjesfestijn traditiegetrouw om veel meer draait dan alleen de inzendingen, kunnen de jongens van Re-union maar moeilijk verkroppen. De Corte: 'De show heeft toch weer gewonnen. Ruslana voert een grote act op, maar wij dachten dat het publiek voor een echt liedje zou kiezen.' Pennisi, van oorsprong Italiaans, heeft 'heel veel pijn in zijn hart.' Het is geen songfestival meer, maar een showfestival, 'met heel veel politieke shit', meent hij.

Ook de organisatie van het Songfestival is vermoedelijk niet blij met de overwinning van de Oekraïne, omdat het festival zich volgend jaar naar Kiev verplaatst. Gevreesd wordt voor slechte organisatie en dito televisietechniek.

Volgens Pennisi worden echte muzikanten niet begrepen op het Songfestival. 'Ik zou ze bijna verbieden om volgend jaar nog terug te komen', zegt hij. Want veel potten zal de inzending waarschijnlijk niet kunnen breken, zolijkt de gedachte. De laatste keer dat Nederland won, was in 1975 met het liedje Dong a Dong. Sindsdien behaalden de inzendingen over het algemeen tragische resultaten, zeer zelden werd een plek in de toptien veroverd.

Er waren zaterdagavond meer mensen die zich ergerden aan het voorspelbare politieke spel. De zaal barstte uit in een fluitconcert toen bleek dat Cyprus (half Turks en half Grieks) Griekenland 12 punten bedeelde en Turkije geen. Griekenland gaf op zijn beurt alle punten aan Cyprus. Er werd cynisch gelachen als een voormalige deelrepubliek van Joegoslavië haar Slavische broeders weer het maximale aantal punten uitkeerde. Zo behaalde Servië Montenegro een tweede plaats.

Een verrassende uitslag was er voor Turkije. Het funkbandje Athena deed het slecht in de peilingen, maar eindigde op de vierde plaats, net onder Griekenland. Grootste flop was zangeres Xandee uit België, die in de peilingen de topdrie haalde, maar uiteindelijk niet verder kwam dan de 22ste plaats.

Misschien heeft de baas van de Belgische platenmaatschapij waar zowel Xandee als Re-union is ondergebracht, zijn eigen graf gegraven. Hij zou namelijk een e-mail hebben verstuurd waarin hij Belgen oproept niet op Re-union te stemmen, omdat ze een te grote bedreiging zouden vormen voor de Belgische deelneemster.

Uren na de finale delegeerden talloze agenten de fans van het terrein af. De winnaars vertrokken naar een afterparty, de Nederlandse delegatie zat toen al bijna in het hotel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden