Het nieuwe eten Fïnley

Een prima sprankelende mix van zoet en zuur, afgetopt met een chemisch geparfumeerde munt

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Fïnley Sixpack. Foto Fïnley

Eerst even een check vooraf. Herkent u zich in de volgende profielschets? ‘Je bent ouder. En wijzer. Niet serieuzer, maar ervarener. Je hebt geprobeerd. En getwijfeld. Liefgehad en gehaat. Je weet wat je wilt en wat je nodig hebt. Je weet te genieten van de subtiele en geraffineerde smaken in het leven.’

Als het antwoord bevestigend is, dan bent u, zo concludeert moederbedrijf Coca-Cola, ‘klaar voor Fïnley’. Hoe die trema de uitspraak precies beïnvloedt, is niet zeker. Hoe dan ook: wie zich herkent in een dergelijk hoogdravend tekstje heeft door al die jaren ervaring wellicht een gebrek aan zelfspot opgelopen.

Enfin, feit is dat het hier gaat om een niet-alcoholische frisdrank van het verfijnde soort; fine bubbles noemt Fïnley zichzelf. Er zijn vier smaken: pompelmoes-bloedsinaasappel, citroen-vlierbloesem en de mocktails mojito en spritz. We proberen de mojito, te koop in een sixpackje smalle 250 ml-blikjes bij de Albert Heijn.

Tip: ruik niet aan het blikje want dan prikkelt een enigszins bedompte kruidengeur de neus. De smaak is daarentegen behoorlijk: een prima sprankelende mix van zoet en zuur, afgetopt met een chemisch geparfumeerde munt. ‘Prima voor op Lowlands, als je er een scheut rum bij doet’, aldus een proevende collega. Of bent u daar toch iets te serieus, pardon: ervaren, voor geworden?  

Cijfer: 6,5

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.