TestPorsche Taycan 4S

Een Porsche zonder Porsche-geluid? Het kan, bewijst de nieuwe, elektrische Taycan

De Taycan zal menig Tesla-rijder jaloers maken.

Beeld Porsche AG

Blik heeft het niet zo op sportauto’s. Het is natuurlijk superdik om in drie tellen naar de maximumsnelheid te knallen. En dat de buurtglazenwassers je ineens op je schouders slaan en je vriend noemen. Dat iemand op de snelweg 50 kilometer om je heen blijft cirkelen om foto’s te nemen.

Maar in feite zijn het ondingen. Probeer er maar eens zestig rollen wc-papier mee te halen. Of de stad in te gaan, met al die drempels die je voorspoiler aan gort helpen. Allemaal onhandig. Maar het ergerlijkst vinden we zijn auditieve aandachttrekkerij. Niet de motorhuil als je hem start, of snel optrekt. Dat is vet. Maar het gejengel en gedrein van zo’n ding als je volgens de nieuwe werkelijkheid met 100 over de snelweg kachelt: dat constante zanikgeluidje dat uit de uitlaat tot je komt, van een motor die méér wil, constant zeurend of het éventjes wat sneller kan, of je even die Audi voor je kunt passeren. Dat constante ik-ben-er-hoor-mij-!, dat elk gesprek en mopje muziek overstemt. Doodmoe word je ervan.

Komt daar de Porsche Taycan.

Twee 'laadpoorten' aan beide kanten van de auto vergemakkelijken het aansluiten van de kabel. De duertjes openen elektrisch nadat de bestuurder met zijn vinger langs een opstaand randje heeft geswipet. Oogt cool en Porsche zegt dat er extra sterke elektromotoren in zitten, zodat ze ook open gaan als ze vastgevroren zitten.Beeld Porsche AG

Een sportauto, geen twijfel mogelijk. Binnen twee minuten nadat Blik hem voor de deur had gezet, stonden er twee glazenwassers omheen, goedkeurend te knikken. Dikke wagen, vriend.

Maar de Taycan is anders, want hij is stil. Muisstil. Als je op de startknop drukt, is er niet die beroemde, bonkige Porscheroffel van de boxermotor. Gewoon niets. Want de Taycan is elektrisch. 

Toen hij vorig jaar werd gepresenteerd, waren er zorgen bij liefhebbers van het sportwagenmerk. Het gebrek aan motorgeluid deed velen vrezen dat deze e-Porsche geen echte Porsche was. Want hoe onderscheid je je van de rest als dat karakteristieke geluid dat al ruim een halve eeuw het merk definieert, ontbreekt? Was die elektrische Taycan niet gewoon een snellere, duurdere, platte Renault Zoe?

Nu klinken veel Porsches, zoals de Panamera en de Macan, allang niet meer als een Porsche, omdat deze vaak een V6-motor hebben in plaats van een boxer, in auditief opzicht een wereld van verschil. Dus veel Porsches zijn al geen Porsche meer.

Als je probeert de tijd af te lezen, eindig je al snel in de vangrail, maar daar is het Sport Chrono-ornamentje ook niet voor bedoeld. Die houdt bij hoe snel je je rondje Nürburgring hebt voltooid.Beeld Porsche AG

Wat maakt van de Taycan dan toch een echte Porsche? Al het andere. Zijn uiterlijk natuurlijk. En de besturing, die zo precies is als een chirurgenmesje. Klaverbladbochten, rijstrookwisselingen, kronkelige dijkweggetjes, de Taycan neemt ze met een lichtvoetigheid alsof je met een auto van 1.200 kilogram onderweg bent in plaats van bijna 2.300. 

Bij Porsche snappen ze al heel lang hoe je een goed onderstel maakt, omdat de grondlegger ooit zo dom was de loodzware motor achterin te leggen. Door die grap heeft het ze jaren sleutelen gekost om van de bijnaam weduwenmaker af te komen. Dat is ze wonderlijk genoeg dus gelukt en daardoor maakt Porsche nu auto’s die sturen als geen ander. Zelfs als er een accupakket in ligt dat zo zwaar is als Amersfoort.

Verder merk je bij het instappen dat dit een sportwagen is, als je diep in de zetel valt en bijna op de grond lijkt te zitten – zoals het hoort. Knap gedaan, want chauffeur en passagiers zitten niet alleen figuurlijk op dat dikke accupakket. Ook het beroerde uitzicht zegt: sportwagen.

Turbo?!

Er is veel geginnegapt over het feit dat de Taycan ook als ‘turbo’ verkrijgbaar is . Een ‘Porsche 911 turbo’ is de snelste en duurste variant. Maar die heeft een verbrandingsmotor. Daarbij is een turbo een onderdeel dat de motor echt beter laat presteren. Elektrische auto’s hebben geen turbo. Toch noemt Porsche de duurste uitvoering zo. Een marketingtrucje derhalve.

Voor wie het geluid mist, is er de optie Porsche Electric Sport Sound, dat een motorachtige ervaring produceert. Een beetje zoals we vroeger een pak speelkaarten langs de spaken van onze fiets lieten gaan.

Gelukkig hebben ingenieurs en marketinglieden zich niet laten verleiden de boxermotor na te bootsen, maar is er iets ontwikkeld waardoor de Taycan klinkt als een Siemens-tram en het trammetje van Einstein tegelijk. Een merkwaardig geluid, maar niet zo irritant Starship Enterprise als de Renault Zoe. Het nieuwe Porschegeluid is prettig, zeggen passagiers, omdat ze beter kunnen inschatten wat de chauffeur doet. Het geeft auditieve houvast, wat naast letterlijke houvast prettig is. 

Het front van de Taycan oogt anders dan alle andere modellen en smoelt toch Porsche, Gezien de opgestoken duimen van Bliks buurtglazenwassers valt de designkeuze in de smaak.Beeld Porsche AG

Ook goed: bij constante snelheid houdt Einstein zich gedeisd, waardoor alle voordelen van de elektrische stilte zich ten volle openbaren.

Dan de actieradius. Zelfs met de grootste accu kom je niet heel ver met deze Porsche. Reken bij Porsche-achtig rijgedrag op 300 tot 350 kilometer. Wie zich houdt aan de maximumsnelheid raakt ongeveer 430 kilometer ver. Tesla’s lachen daarom. In veel andere opzichten is zal de Taycanchauffeur de breedste grijns hebben.

Met de beperkte actieradius kan Blik prima leven, al was het maar omdat we deze auto (vanafprijs: 108 duizend euro) toch niet kunnen betalen. En iets zegt ons dat we na de coronacrisis niet de enigen zijn – een enkele short seller daargelaten. Die gunnen we zijn Taycan straks graag. Vriend.

Gereden Porsche Taycan 4S

Vanafprijs € 108.091

Gereden model € 161.624

Accu 93 kilowattuur.

Maximaal vermogen 420 kilowatt.

Actieradius (WLTP) 462 km

Actieradius (praktijk) 330

Topsnelheid 250 km/u

Theoretisch laadvermogen 720 kilowatt

LXBXH 4,96 x 1.97 x 1.38 meter

Gewicht 2.295 kg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden