Een plechtstatige bevrijding van de moderne Sisyfus

The PrisonerBeeld Simon Annand

Een moordenaar wordt veroordeeld tot een straf die hij moet uitzitten buiten de gevangenis. Jarenlang blijft deze man, Mavuso heet hij, op dezelfde plek op de kale vlakte zitten, kijkend naar de buitenkant van de gevangenismuren. In theorie is hij vrij om te gaan waar hij wil, maar zijn eigen angsten, eenzaamheid en schuldgevoel houden hem aan de grond genageld.

Dit is het intrigerende uitgangspunt van The Prisoner, op het eerste gezicht simpel maar vol filosofische consequenties. The Prisoner is de nieuwste voorstelling van de 92-jarige regisseur Peter Brook die deze week, vlak na de wereldpremière in Parijs, in de Amsterdamse Stadsschouwburg te zien is. Daar vindt nu Brandhaarden plaats, een festival rond werk van Brooks ­T­héâtre des Bouffes du Nord.

Sober doch episch

The Prisoner bevat veel voor Brook kenmerkende elementen. Soberheid voert de boventoon: geen grote effecten, weinig tekst, weinig drama en de acteurs, uit alle windstreken, moeten met minimale middelen theater maken. Dat lukt ze. Maar The Prisoner is en blijft kalm, tijdloos nadenktoneel. Dat de spelers tamelijk plechtstatig, om niet te zeggen stijfjes spelen, past daar aardig bij. Maar het is een smaak die niet iedereen zal kunnen waarderen.

Het knappe is evenwel dat Brook en zijn vaste coregisseur en -schrijver ­Marie-Hélène Estienne in vijf kwartier een parabel van haast epische proporties vertellen. Met Mavuso als moderne Sisyfus: de mens denkt dat hij vrij is, maar sleept zich door het leven als gevangene van zijn eigen angsten en obsessies. Slechts een enkeling weet zich van die ketens te bevrijden. Brook toont ons zo’n held.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden