Een paradijs met een smetje

Vier engelen staan op het orgelbalkon in het Concertgebouw, compleet met vleugels, luit en bazuinen. En zowaar, zodra ze beginnen te spelen gaan er twee langzaam de lucht in.

Van onze medewerker Frits van der Waa

Aan de voet van het podium is intussen hoboïst Bart Schneemann gaan zitten. Hij is in Adamskostuum, een huidkleurig tricootje, voorzien van een stevig formaat vijgenblad. Het thema van de Nieuwjaarsmatinee van het Nederlands Blazers Ensemble is namelijk dit keer ‘Het Paradijs ’.

Er zit wel een addertje onder het gras. Want Nederland is al lang niet meer het paradijs dat het vroeger was. Als je vluchteling bent, moet je jarenlang wachten tot er over je beslist wordt. Dat vindt het NBE schandalig, en daarom krijgen muzikanten uit Burundi, Nigeria en Irak een stem bij het Nieuwjaarsconcert.

Net als vorig jaar, want er is al die tijd niets veranderd, aldus Schneemann. Achter hem roetsjen intussen de leden van het ensemble een voor een naar beneden via een glijbaan, wat niet meevalt als je bijvoorbeeld een baritonsax in je handen hebt.

Zoals elk jaar is het concert een naadloos verlopende aaneenschakeling van swingende en bezonken muzikale momenten. Zangeres Minyeshu Kifle Tedla, tien jaar geleden gevlucht uit Ethiopië en intussen in bezit van een verblijfsvergunning, zorgt voor een hoogtepunt met het bruisende Wusenku, waartegenover dan weer een ingekeerd Koerdisch liedje staat van de 12-jarige Achmed Omer Hassan. Klassieke muziek is er ook: bewerker Fons Merkies heeft een Pastorale van Bach in de knoop gelegd, en van Bachs tijdgenoot Jean-Baptiste Forqueray klinkt het gambastuk Jupiter in een versie voor brombeerinstrumenten, waaronder de contrafagot en de contrabas.

Een vast bestanddeel vormen de door kinderen geschreven muziekstukken. Uit 120 inzendingen zijn vier ‘geweldenaars’ gekozen: de jongste, Eline Mann, is 11, maar haar liedje is niet minder paradijselijk dan dat van de 18-jarige Maya Lievegoed. De composities van de trompetspelende, in Sri Lanka geboren Zeeuw Hans Blok (16) en de jongensband E-sevensharp9 zijn een stuk ruiger.

Intussen maken de Blazers zich zorgen over de toekomst van de Nieuwjaarsmatinee.

Het jaarlijkse feest, dat in 1973 voor het eerst gehouden werd, staat op de tocht, en dat komt door de bezuinigingen bij de omroepen. De VARA, die het concert coproduceert, heeft van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep te horen gekregen dat er in de plannen geschrapt moet worden.

‘Het is een hachelijke situatie’, vindt Johan Dorrestein, de zakelijk leider van het NBE, ‘en we gaan er alles aan doen om dat tegen te houden. Wan eigenlijk zou het Nieuwjaarsconcert het Nederlandse antwoord moeten worden op die o zo beschaafde matinee uit Wenen.’

Het gaat ook dit jaar weer vrijmoedig toe in het Concertgebouw. Elvis Presley komt even langs met This is my heaven, en na het dansen van de Driekusman spelen de dames van het ensemble kiekeboe achter een namaakkoe. Er is veel flora en fauna in het NBE- Paradijs . Terwijl de musici de noten in het rond sproeien ontspruit er uit groene stengels onder het orgel allengs een heel oerwoud. Op de muziek van Strauss’ Zarathustra rijzen de engeltjes opnieuw ter hemel, en dan gaat de beuk erin. De opblaasolifant deint zachtjes mee op het geknal van de ballonnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden