Bellen met

‘Een Oscar voor Nomadland zou de tweede keer in een eeuw betekenen dat een vrouw wint voor beste regie’

De Oscars worden komende nacht uitgereikt. Wat is er anders door de pandemie? En sleept favoriet Chloé Zhao de Oscar voor beste regie in de wacht met Nomadland, als tweede vrouw in een eeuw tijd? De Volkskrant belt met filmredacteur Bor Beekman.

Scène uit de film Nomadland van de Chinese filmmaker Chloé Zhao. Nomadland is de grote favoriet voor beste film en beste regie. Beeld AP
Scène uit de film Nomadland van de Chinese filmmaker Chloé Zhao. Nomadland is de grote favoriet voor beste film en beste regie.Beeld AP

De Oscars worden ‘anders dan anders’, het is inmiddels een understatement. Hoe gaan ze dat oplossen met de grootste evenementen uit de filmindustrie?

De ceremonie wordt dit jaar opgedeeld. De show vindt plaats in het Union Station te Los Angeles, maar zonder publiek. De genodigden zijn er wel en worden over verschillende zalen verdeeld. Er is ook een groep in Londen en waarschijnlijk zullen ook mensen vanuit huis erbij zijn. Niet iedereen kan invliegen. Steven Soderbergh, een van de regisseurs van de Oscaravond, belooft dat het een ceremonie als normaal wordt: dus hopelijk meeslepend en ongetwijfeld weer veel te lang. Hij zal alles aan elkaar gaan hechten.

En de Oscars zijn twee maanden uitgesteld. Hoopten ze dat het ‘weer kon’?

Misschien hoopten ze de uitreikingen met publiek te kunnen doen, maar de belangrijkste reden voor het uitstel is dat er genoeg films moesten zijn. Door corona hebben veel studio’s de bioscooprelease uitgesteld, ze wachten liever tot de bioscopen weer opengaan. Er liggen nog steeds veel films op de plank, zoals de nieuwe verfilming van Dune. Veel titels zijn naar streamingplatforms verhuisd. Behoorlijk wat films die zijn genomineerd voor een Oscar moeten in Nederland nog uitkomen, zoals de Deense film Another Round en de Bosnische film Quo Vadis, Aida?, over Srebrenica. Die verschijnt binnenkort in Nederland, maar de release is al meerdere keren uitgesteld.

Dit jaar dingen er door corona voor het eerst films mee die alleen op een platform zijn verschenen. Voorheen moest een film in de bioscoop hebben gedraaid.

Dat is zo, maar de regels voor de Oscars worden op zich ieder jaar weer aangepast. Aan die bioscooprelease viel vaak wel een mouw te passen, dan huurde Netflix bijvoorbeeld een paar weken een bioscoop in New York. Maar de serieuze aandacht voor films die alleen op platforms verschijnen is een tendens die al eerder is ingezet. Door corona gaat die ontwikkeling nu in een sneltreinvaart. Bioscopen moeten zien aan te haken, nu films óók op andere plekken in release gaan. Studio’s hebben daar ook belang bij, want er valt nog steeds goed geld te verdienen in een bioscoop. Daarnaast zijn er zoveel verschillende platforms, en wie heeft er nou op alles een abonnement?

Bovendien zijn er ook films die je gewoon in de bioscoop moet zien. Neem bijvoorbeeld een van de grote favorieten deze Oscars, Nomadland van de Chinese filmmaker Chloé Zhao. Dat gaat over de nieuwe nomaden, Amerikanen die alles zijn kwijtgeraakt bij de economische crisis en in campers door het land rijden, op zoek naar seizoenswerk en flexbanen. Dat speelt zich af in prachtige woeste en uitgestrekte landschappen in het westen van de Verenigde Staten. Dat je zo’n film niet in de bioscoop kunt zien is écht een gemis.

Nomadland is de grote favoriet voor beste film en beste regie. Verwacht je ook nog grote verrassingen?

Eerlijk gezegd is een Oscar voor Nomadland al revolutionair op zich. De laatste en enige keer dat een vrouw een Oscar won voor beste regie was met The Hurt Locker van Kathryn Bigelow. En nooit eerder won een Chinees. Dit is inmiddels al de 93ste editie van de Oscars. Dus een vrouwelijke en óók nog Chinese filmmaker die er met de prijs vandoor gaat is spectaculair.

Je ziet de laatste jaren steeds vaker verrassingen. Na veel kritiek hebben ze het ledenaantal van de Academy, die de Oscars uitreikt, flink vergroot. Zo is het een stuk diverser en jonger geworden. Zo kon vorig jaar ook ineens Parasite de belangrijkste Oscars winnen, een Koreaanse film. Dat was nog nooit gebeurd.

Zelf hoop ik dat de film Quo Vadis, Aida? wint in de categorie beste internationale film. Het is een Bosnische film met een Nederlands aandeel in de productie en een aantal Nederlandse en Vlaamse acteurs. De val van Srebrenica is een van de belangrijkste gebeurtenissen in de recente Europese geschiedenis en dat drama is buitengewoon goed in beeld gebracht. Met een Oscar onderstreep je het belang van zo’n film en kan het een groot publiek vinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden