Een ode aan heldendom en inspiratie

Vraag een kunstenaar naar zijn helden en het antwoord is meestal afwijzend. Een beetje kunstenaar streeft naar originaliteit en heeft dus geen helden....

Daragh Reeves (1974), geboren in Groot-Brittannië en opgeleid aan De Ateliers in Amsterdam, heeft wel een held en durft daar nog voor uit te komen ook.

Dat levert een kleine, maar buitengewoon fraaie tentoonstelling op in kunstenaarsinitiatief Artis in Den Bosch. Someone makes a call and the sun goes down, is de filmische titel van de expositie waarin naast werk van Reeves tien monitoren staan met filmfragmenten van Robby Müller (1940). Müller verwierf bekendheid als cameraman van onder anderen regisseurs Wim Wenders en Jim Jarmusch.

Reeves biedt met een verzameling slaapplekken van onbeduidend materiaal en een fotowandcollage een glimp van zijn poëtisch universum. Maar eigenlijk draait alles om zijn videofilm Night Moves II, samengesteld uit bestaande filmfragmenten en twee nieuwe scènes. Die film lijkt als twee druppels water op de fragmenten van zijn held Müller, en biedt tegelijk een wereld van verschil.

Zelden is duidelijker te zien hoezeer een film, gemaakt voor de bioscoop, verschilt van een videofilm, gemaakt als beeldende kunst. Om de vergelijking te vergemakkelijken, zijn de door Müller gekozen filmfragmenten uit onder meer Paris Texas en Saint Jack ontdaan van ondertiteling en geluid, waardoor alle aandacht naar het beeld gaat. Licht, enscenering en kader zijn dienstbaar aan de handelingen van de hoofdpersonen.

In de film van Reeves, een collage van nachtelijke beelden, is elke scène een op zich zelf staand schilderij. Dat gaat niet over mensen en hun veelzijdige beslommeringen, maar over abstracte onderwerpen als licht en beweging, over de vormentaal, beloften en fata morgana’s van de nacht.

Tegelijk zijn de overeenkomsten in de beelden stuitend. De overvloedige lichtdonker-contrasten, de voorkeur voor sferisch zwart-wit, waarin glimmende auto’s traag het beeld binnenglijden, vrouwen rode lippenstift dragen en reclameborden een roze of groene kleurengloed verspreiden.

Zo ontwikkelt de tentoonstelling zich tot een ode aan heldendom en inspiratie. Door Night Moves II en de filmfragmenten naast elkaar te tonen, is perfect te zien hoe die romantische, zijdezachte filmtaal van Müller een kunstenaar als Reeves beïnvloedt, zonder dat hij zijn eigenheid prijsgeeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden