Een ode aan de Chinese cultuur

De DreamWorks-baas herinnert zich hoe de film ontstond. ‘We moesten lachen om de combinatie kungfu en panda.’

Je zou denken dat Kung Fu Panda voor hem al weer voltooid verleden tijd zou zijn. DreamWorks-baas Jeffrey Katzenberg lijkt alweer met duizend andere dingen bezig. Vlak voor het interview heeft hij tijdens Cinema Expo, de jaarlijkse filmbeurs in Amsterdam, een besloten presentatie gegeven over de toekomstige producties Monsters vs Aliens en Madagascar 2. Bij binnenkomst checkt hij na het handen schudden meteen weer zijn Blackberry. ‘Altijd aan het werk. Wacht even hoor. Eén seconde nog.’

Toch: hij weet nog precies hoe lang de productieperiode duurde (‘vier jaar, zeven maanden en 27 dagen’). En hij kan zich nog het moment herinneren dat het idee voor Kung Fu Panda ontstond, vijf jaar geleden. Het was tijdens een lang brainstormweekend. Met de boeken op schoot zaten de creatievelingen van DreamWorks, denkend aan ‘sprekende dolfijnen en olifanten’ en bladerend door ordners met verschillende genres. Tot een jonge werknemer binnenkwam, op maandagochtend. ‘Hij zei: ‘Ik ben dol op kungfu en panda’s’. En dat was het. Dat was het moment. Die drie woorden bij elkaar vormde de inspiratie voor de film. We moesten er allemaal om lachen.’

Laat dit duidelijk zijn: als Katzenberg moet lachen, ben je als jonggediende een heel eind – eenvoudigweg omdat hij een van de meest invloedrijke mensen in Hollywood is. Tot een hoog opgelopen conflict in 1994 met zijn toenmalige werkgever Disney was hij de man achter The Little Mermaid, Aladdin, Beauty and the Beast en The Lion King. Nu is hij hoofd van de animatietak van de Hollywoodstudio DreamWorks, dat hij oprichtte met Steven Spielberg en muziekuitgever David Geffen. Kung Fu Panda is na onder meer Shrek en Madagascar hun negende computergeanimeerde film – met de bedoeling dat de dikke panda Po in nóg eens vijf films te zien zal zijn.

Katzenberg overtuigde Jack Black persoonlijk om na Shark Tale weer zijn stem aan een animatie te lenen; zoals hij eerder Jerry Seinfeld na jarenlang aandringen strikte voor zijn eigen animatiefilm Bee Movie. ‘Jack zei in eerste instantie ook ‘nee’. Ik heb de filmmakers aangeraden om gewoon door te blijven werken aan de film met hem in hun achterhoofd. Vervolgens heb ik zijn stem geleend uit een van zijn films en dat onder de animatie gezet. Toen hij het resultaat zag, kón hij geen nee meer zeggen.’

Kung Fu Panda is volgens Katzenberg ‘een liefdesverklaring aan de Chinese cultuur’. Dat is zo goed gelukt dat Chinese filmmakers zelf de film deze week inzetten bij een pleidooi voor minder overheidsbemoeienis in de kunst: dan zouden dit soort films ook in China zelf gemaakt kunnen worden.

Het kostte de designers van DreamWorks in ieder geval jarenlange research. Van architectuur tot kunst, stoffen en locaties: alles werd tot in de puntjes bestudeerd. En kungfufilms. Heel veel kungfufilms. ‘Iedereen die aan de film meewerkte, deelde een liefde voor het genre. Nu zijn het echt experts geworden, ze hebben verschillende hommages in de film gestopt.’

De ontwikkelingen binnen animatie gaan razendsnel: wie dat wil zien hoeft volgens Katzenberg geen jaren terug. En nee, de innovaties zitten nog niet eens zo zeer in de zeer complexe actiescènes. ‘Wat achttien maanden bijvoorbeeld nog niet mogelijk was, is het animeren van de veren in de vleugels van de kraanvogel. Hier moest het personage Crane zijn vleugels kunnen intrekken en uitstrekken, zó dat het natuurlijk aanvoelt. Om dat er realistisch te uit laten zien bij een geanimeerd karakter, is ongelofelijk complex.’

Het nieuwe mantra binnen de animatiewereld is échte 3D – de variant waarmee je met zo’n brilletje in de bioscoop zit. Katzenberg, die geldt als een van de fanatiekste voorstanders, is er van overtuigd dat dáár de toekomst ligt: het maakt piraterij zo goed als onmogelijk en het zorgt ervoor dat de bioscoop weer kan concurreren met de dvd. ‘Vanaf het vervolg op Madagascar gaan we eigenlijk alle films in 3D uitbrengen’.

En toch begint en eindigt Kung Fu Panda met een droomscène die platter dan plat is. Ouderwetse 2D, zoals in Sneeuwwitje, gemaakt door James Baxter, de man die de openingsanimatie van Enchanted maakte. ‘Het is adembenemend. Ik heb altijd gezegd dat 2D op een dag terugkomt, als iemand er goed gebruik van kan maken. In de 2D uit de geschiedenis van de animatie geloof ik niet meer. Maar dit is het perfecte voorbeeld van een eigentijdse toepassing, die wel werkt.’

Nieuwe cartoonfilm is ode aan Chinese cultuur. (Universal)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden