Een nieuwe galerie. Hoe durven ze?

Kunsthandel Dürst Britt & Mayhew

Het is crisis in de Nederlandse kunsthandel. Het aantal galeries neemt snel af. Maar vandaag staan twee beginners een stand op te bouwen op Art Rotterdam, de kunstbeurs die morgen opent. Waarom zou het Jaring Dürst Britt en Alexander Mayhew wel lukken als galeriehouders?

Jaring Dürst Britt in de nieuwe galerie: `Alexander, heb je die prachtige lichtinval hier al gezien?' Foto Rosa van der Wal

Het was 2005 toen de Nederlanders Jaring Dürst Britt (33) en zijn geliefde Alexander Mayhew (41) kunstgaleries in New York bezochten tijdens een studiereis. 'Het was overdonderend. De galeries daar lijken wel musea', vertelt Dürst Britt. 'We dachten: dit willen wij ook.'

Tien jaar later komt het plan van de grond. Mayhew: 'Ons geloof in kunstenaars drijft ons ten diepste. Als galeriehouder heb je de rol van vader, moeder, psychiater en suikeroom tegelijk. We willen er voor hen zijn.'

Dubbele hartklep

Vandaag ontvangen ze hun eerste gasten op Art Rotterdam, de echte galerie opent op 14 februari in Den Haag, in een oude garage nabij station Hollands Spoor. Ze brengen werk van veertien, vooral jonge, kunstenaars. Het gaat daarbij om uiteenlopend 'avantgarde'-werk uit Nederland en daarbuiten; van schilderijen en beelden tot video-, installatie- en internetkunst. Mayhew: Galeries kiezen vaak voor traditionele óf conceptuele kunsttechnieken. Wij hebben een dubbele hartklep: we doen allebei.'

Verzamelaars Dürst Britt en Mayhew zijn geen onbekenden in de kunstwereld. De eerste werkte onder meer als artistiek directeur van tentoonstellingsruimtes Casco in Utrecht en Nieuwe Vide in Haarlem. De tweede schreef voor kunstmedia als Metropolis M en Tubelight en volgde de galerie-opleiding van kunstcentrum de Appel. Naar eigen zeggen hebben ze al een breed netwerk van museumdirecteuren en kunstverzamelaars.

Hoewel de twee zelfverzekerd zijn (Dürst Britt: 'Het gaat niet mis'), is er sinds 2005 veel veranderd in de galeriewereld. In 2010 telde Nederland 555 galeries, in 2014 waren dit er nog maar 475. En talloze zaken hebben moeite het hoofd boven water te houden. De financiële crisis, de groeiende populariteit van de kunstverkoop via internet en de bloei van de kunstbeurzen zetten het traditionele galeriemodel onder druk. Een afschrikwekkende reality check, noemt Mayhew het. 'Het wordt keihard bikkelen.'

In juni adviseerde de Nederlandse Galerie Associatie haar leden: 'Gebruik internet, organiseer extra activiteiten en ga naar beurzen.' En dat is, volgens de heren, precies wat zij gaan doen.

In Rotterdam 'brengen' ze de Amerikaanse kunstenaar Joseph Montgomery. Ze gaan samenwerken met dans- en theatergroepen en willen vaak naar kunstbeurzen. 'Je gezicht laten zien is heel belangrijk. Daar lopen de Beatrix Ruf'en rond', zegt Mayhew, verwijzend naar de directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Want ook hij weet: 'Als je een schilderij aan de muur hangt en maar achter je bureau blijft zitten, kun je de tent wel sluiten. Die tijd is voorgoed voorbij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.