Reportage Terry Gilliam

Een mirakel: gaat Terry Gillams The Man Who Killed Don Quixote dan eindelijk in première?

In Cannes wacht Terry Gilliam een heldenontvangst, áls hij en zijn film Don Quixote er werkelijk komen.

Regisseur Terry Gilliam verlaat het hooggerechtshof in Parijs, april 2018. De juridische strijd om de rechten van The Man Who Killed Don Quixote is gewonnen. Beeld EPA

Het is een mirakel: The Man Who Killed Don Quixote, het door een eindeloze reeks van tegenslagen gehinderde levenswerk van Terry Gilliam, gaat op het filmfestival van Cannes in première. Eindelijk. 

‘Na een paar dagen rust en gebeden tot de Goden ben ik hersteld’, zo luidde het vrolijke nieuws van Terry Gilliam, die deze week een aanval op zijn gestel én zijn film moest verduren. De 77-jarige filmmaker, op Twitter: ‘We hebben de juridische strijd gewonnen! We komen naar het bal.’

Het is een mirakel, maar het lijkt er sterk op dat Gilliams speelfilm The Man Who Killed Don Quixote daadwerkelijk in wereldpremière gaat op het Cannes filmfestival, zeventien jaar na de eerste draaidag. De oud-Monty Pythonanimator en Amerikaanse filmmaker (o.a. Brazil, 12 Monkey’s) werd deze week onwel, enkele dagen voor de Franse rechter moest beslissen of de première überhaupt was toegestaan; een met Gilliam in een rechtenkwestie verwikkelde ex-producent vond van niet. Ook werd bekend dat de beoogde distributeur Amazon studio uit The Man Who Killed Don Quichote stapte, vanwege die rechtenruzie.

Het kon er nog wel bij: Gilliams als magnum opus beoogde film over een door waanideeën bezeten man, die meent dat hij Don Quixote is, staat bekend als een van de meest door tegenslag geteisterde filmproducties. Twintig jaar geleden strandde de eerste poging, toen een vloedgolf de Spaanse opnamen ruïneerde en hoofdrolspeler Jean Rochefort vanwege een dubbele hernia z’n paard niet meer kon bestijgen. Zeker 15 miljoen dollar opgesoupeerd, geen speelfilm. Maar gelukkig wél die onder filmliefhebbers en ramptoeristen gekoesterde documentaire Lost in La Mancha, een magnifiek verslag achter de schermen. De nieuwe, vorig jaar in Portugal gedraaide versie komt niet met de in 2017 overleden Rochefort, of toenmalig co-hoofdrolspeler Johnny Depp als Sancho Panza, maar met acteurs Jonathan Price en Adam Driver. Áls hij straks eindelijk in Cannes arriveert, waar The Man Who Killed Don Quixote de slotfilm is, wacht Gilliam een heldenontvangst.

Gilliams film maakt geen deel uit van Palmcompetitie, die de eerste festivaldagen wat kalmpjes op gang komt. De Spaanse openingsfilm Todos lo saben oogt als een uitrustfilm voor Asghar Farhadi, die namens Iran de Oscar won met zijn laatste en voorlaatste film (A Separation, The Salesman). Hij leverde nu eens geen doorwrochte analyse af van de Iraanse samenleving, kampte niet met de stress van de censuur, maar regisseerde op Europese bodem een tikje soapachtige familie-intrige, met gevaarloze rollen voor Penélope Cruz en Javier Bardem. Farhadi sprak zich in Cannes uit over landgenoot Jafar Panahi, die een film- en reisverbod kreeg opgelegd: hij hoopt dat de Iraanse autoriteiten zijn collega alsnog toestaan de première van diens competitiefilm 3 Faces bij te wonen in Cannes, dit weekend. ‘Dat ik hier wel kan zijn en hij niet voelt verkeerd.’

Ontdekkingen zijn er ook: in het zijprogramma ‘Semaine de la Critique’ ontpopt de 33-jarige Amerikaanse acteur Paul Dano (There Will Be Blood) zich als regisseur. Zijn familiedrama Wildlife, naar de roman van Richard Ford over een huwelijkscrisis tegen de achtergrond van de bosbranden in het Amerika van de jaren zestig, is beheerst verteld en rijk aan sfeer. Alleen een echte bosbrand filmen, dat mislukte. ‘Op de dag waarop we een bosbrand zouden maken, gecontroleerd uiteraard, was het te winderig’, zegt de regiedebutant donderdagmiddag tegen de pers. Maar de vlammen kwamen toch. ‘Uit de computer. Je ziet het verschil niet, denk ik.’

#MeToo, anti-terreurflyer, ruzie met Netflix: 71ste editie Cannes is een vechtfestival

Cannes 2018 heeft meer weg van een arena voor gladiatoren dan van een mondain filmfestival. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden