Een logoals baken

De buitenfoto's van de Duitser Frank Breuer zijn van een bedrieglijke eenvoud. Hij maakt portretten van reclamezuilen en -borden, gevelteksten en uithangborden met logo's die schreeuwen om de moeilijk te verkrijgen aandacht van de automobilist....

Breuer maakt met de technische camera opnamen van die logo's, die in zoverre bedrieglijk zijn, dat ze eenvoudig te begrijpen zijn: simpel, frontaal gefotografeerd, zonder opsmuk, statisch, en met een wit-grijze lucht op de achtergrond. Een kind kan de was doen.

Maar kijk nog een keer, en je ziet dat bij elke foto een verfijnd spel is gespeeld. Afhankelijk van de plek waar de camera heeft gestaan, verandert de verhouding van de reclame-uiting ten opzichte van haar omgeving. Breuer heeft een scherp gevoel om de vaak absurde afmetingen ook daadwerkelijk als absurd te laten voelen. Tegelijk blijft hij weg van effectbejag.

De foto's zelf zijn soms rechttoe rechtaan, met het onderwerp in het centrum. Andere keren speelt Breuer meer met de mogelijkheden tot componeren, en heeft hij meer oog voor vlakverdelingen.

In zijn opvallend vormgegeven Logos, warehouses, containers krijgen ook de gevels van hedendaagse no-nonsense bedrijfsgebouwen volop aandacht. De gevels, met hun bedrijfseigen kleuren, motieven en eventueel een logo of bedrijfsnaam, zijn evenzeer tot de hedendaagse beeldtaal van anonieme suburbia gaan behoren als de reclameborden. Met panoramabeelden toont Breuer ze in alle treurigheid, de fantasieloze prefab-bouwsels met hun felle kleuren en hun ongegeneerde omvang.

De vorm van het boek, zo'n 30 centimeter breed, 13 centimeter hoog, is geheel afgestemd op deze panoramafoto's. Dat wreekt zich op de plekken waar de reclameborden en - in het derde deel van het boek - zeecontainers zijn afgedrukt. Die categorieën hebben het formaat niet nodig, ze hebben er last van. Twee van die ruimtelijke foto's op een platte pagina, dat pakt niet goed uit.

De foto's van de zeecontainers hebben nog een ander bezwaar. De omgeving speelt er nauwelijks een rol, zodat de gestapelde containers de foto's helemaal op zichzelf spannend moeten maken. Dat lukt niet. Weliswaar ontstaat er soms een mooi abstract patroon van gestapelde, kleurige blokjes. Maar de containers zijn te saai om de aandacht van het oog langdurig voor zich te winnen.

AH

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden