Een liefde uit Parijs

Goed nieuws, maar ook een beetje jammer: dankzij H & M wordt het truitje van Sonia Rykiel gemeengoed...

Vanaf het moment, een jaar of vijftien geleden, dat ik regelmatig naar Parijs moest voor mijn werk, heb ik daar bijna iedere keer de Sonia-Rykielroute gelopen. In Saint-Germain zitten een paar winkels van de 79-jarige, maar nog altijd fel roodharige ontwerpster bij elkaar. Haar flagship store is gevestigd aan de Boulevard Saint-Germain, ernaast en erachter bevinden zich een mannenwinkel, een winkel met Sonia – de tweede lijn –, een kinderwinkel, een schoenwinkel en gedurende een paar jaar ook een winkel met lingerie en seksspeeltjes.

Vooruitstrevende mode is het al dertig jaar niet meer, maar de spullen van Rykiel – te herkennen aan de streepdessins, de geestige teksten en de stras-steentjes – doen iets met me. Ze zijn van een bijna ontroerende Fransheid. Dat wordt versterkt door het feit dat haar kleren niet of nauwelijks te koop zijn in Nederland. Dat maakt ze bijna exotisch, een zeldzaamheid in deze tijd.

Ik heb in de loop van de jaren een aardige verzameling Rykielspullen aangelegd: een oranje tas, schoenen met goudkleurige studs, een nooit gedragen roze muts met pompons, een iPodhoesje, parfum, een jurkje (opschrift: Bébé Star) en twee door haar geschreven boeken. En uiteraard een stapel truitjes met de naar buiten gekeerde naden, waarmee ze eind jaren zestig beroemd werd.

De kleine twee uur die ik vorig jaar in Sonia Rykiels donkere woonkamer in Parijs doorbracht voor een interview, koester ik. Ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van dat ik niet heb durven vragen of ik het schetsje mocht hebben dat ze toen van een trui maakte.

In december vorig jaar presenteerde H & M wereldwijd een lingeriecollectie van Rykiel, die ook in Nederland een hit was. Over veertien dagen komt het modebedrijf met een tweede Rykielcollectie: truien, leggings, gebreide rokjes en accessoires als een broche in de vorm van een truitje.

De lingerie is mooi, zit goed, en heeft precies het goede olala-gehalte. Het tricot is zo mogelijk nog beter geslaagd. De goede kleuren, de goede strepen, leuke Franse teksten (‘Mon pull Rykiel’, ‘Reine de tricot’), best goed materiaal, en vergeleken met een echte Rykiel lachwekkend goedkoop.

Het is een mooi initiatief, die samenwerking tussen de confectiegigant en het Franse modehuis dat voor zijn naamsbekendheid zo’n internationale opsteker waarschijnlijk goed kan gebruiken.

Ik gun heus iedereen een Rykieltruitje. Maar voor mij ligt het een beetje gevoelig. Het speciale is er nu wel af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden