OmbudsclownBeklagen, Bekloegen

Een lezer doet zijn beklag bij de Ombudsclown over de vervoeging van ‘beklagen’

De Ombudsclown behandelt vragen, klachten en opmerkingen over zaken waaraan eigenlijk niets te doen is.

Gidi Heesakkers
null Beeld

De klacht

‘Geachte Ombudsclown’, mailt Gerrit Halbersma uit Heerenveen, een graag geziene klager, vanaf zijn Samsung Galaxy-smartphone. ‘In de verslaggeverscolumn van Ariejan Korteweg ‘In Den Haag’ werd de verleden tijd van het werkwoord ‘beklagen’ op Vlaamse wijze vervoegd tot ‘bekloeg’. Ik dacht op een Nederlands dagblad geabonneerd te zijn. Is dit ook al een vorm van globalisering zoals Nederlandse grootwinkelbedrijven al in België zijn verschenen? Ik zou graag nog een beetje diversiteit zien tussen beide landen in mijn dierbare Volkskrant.’

De Ombudsclown

De Ombudsclown kan zo vlug niet vinden hoe gebruikelijk ‘bekloeg’ schrijven in België nog is. Bij de Ombudsclown heeft in elk geval nog nooit iemand zich bekloegd. Gerrit Halbersma zal het zich niet beklagen dat hij zijn beklag heeft gedaan over de vervoeging van ‘beklagen’. Als hij van andalousesaus houdt, tenminste.

Klagen loont! didu@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden